Rekordstor satsing på folkehøgskolene i Statsbudsjettet

Regjeringens forslag til Statsbudsjett for 2021 er en rekordstor satsing på folkehøgskolene. Aldri før har det vært opprettet like mange nye elevplasser på så kort tid.

– Budsjettforslaget som regjeringen legger frem i dag er en ordentlig gladmelding. Aldri før har det vært en så stor statlig satsing på skoleslaget vårt, sier Christian Tynning Bjørnø, daglig leder i Folkehøgskolerådet.

Statsbudsjettet inneholder oppstartsmidler for to nye skoler, Sjøholt og Stord. I tillegg er det satt av planleggingsmidler til enda to skoler, Sjunkhatten og Øyrekka.

– Høsten 2019 åpnet folkehøgskoler på Svalbard og Evje. Med dagens budsjettforslag ligger regjeringen an til på kort tid å ha opprettet over 600 nye elevplasser ved norske folkehøgskoler. Det er en historisk satsing, sier Bjørnø.

Svalbard folkehøgskole, internat

Høsten 2019 åpnet Svalbard folkehøgskole. Foto: Kamilla Valand

– Aldri vært viktigere

Satsingen henger godt sammen med økt elevtall på norske folkehøgskoler. I dag går det rundt 20 prosent flere elever på folkehøgskole enn det gjorde for bare femten år siden.

– De nye skolene vil være et flott supplement til dagens 82 folkehøgskoler, sier Bjørnø.

Mens studenter ved andre studiesteder melder om isolasjon og en høst hvor det er vanskelig å bli kjent med andre, er årets folkehøgskoleelever takknemlige for å kunne være sosiale igjen.

– Jeg tror skoleslag vårt blir ekstra viktig for dette kullet ungdommer som har mistet mye sosialt gjennom våren og sommeren. Kanskje viktigere enn noen gang tidligere, sier Bjørnø.

vennskap

– For dette kullet ungdommer blir kanksje folkehøgskolene viktigere enn noen gang før, sier Christian Tynning Bjørnø. Foto: Torkild Groven

For å imøtekomme dette behovet oppretter også landets folkehøgskoler rekordmange halvtårskurs, med oppstart i januar 2021.

– Folkehøgskolene er sitt samfunnsansvar bevisst, og oppretter derfor rekordmange plasser på halvtårskurs denne våren. Nettopp for at de som har mistet en deltidsjobb eller som har valgt feil studie i høst skal ha et godt alternativ etter jul, sier Bjørnø