Positiv satsing på folkehøgskolene i budsjettet

Dagens forslag til statsbudsjett er en gladmelding til folkehøgskolene.

– En anerkjennelse av skoleslaget vårt, sier leder i Folkehøgskolerådet Odd Arild Netland.

Odd Arild Netland, leder av Folkehøgskolerådet, mener regjeringen bryter løfter– Med dette budsjettet viser regjeringen at den verdsetter folkehøgskolene og jobben vi gjør, sier leder i Folkehøgskolerådet Odd Arild Netland.

Ikke bare er det lagt inn økning i støtte til skolene, men det er også lagt inn midler til oppstart av en ny folkehøgskole i Mandal, SKAP, høsten 2016. Imidlertid mangler det noe for å fullfinansiere skolen.

Økt motivasjon

Folkehøgskolene har de siste årene opplevd et solid høyt elevtall, og undersøkelser viser at folkehøgskoleåret gjør elevene mer motivert for videre læring. Høsten 2015 startet rekordmange elever på de norske folkehøgskolene.

Folkehøgskolene gir generelt høy sosial kompetanse, i tråd med det Ludvigsen-utvalget etterlyser.

Sett i lys av frafallsproblematikken, både i den videregående skolen og i høyere utdanning generelt, er dagens signaler fra regjeringen oppløftende, sier Netland.

– I et skolelandskap preget av høye prestasjonskrav og stort frafall, er folkehøgskolene et viktig supplement.

Grønt initiativ

41 folkehøgskoler samarbeider i høst med Framtiden i våre hender om bærekraftprosjektet «Folkehøgskolen for framtiden». Målet er at bærekraft skal bli en del av undervisningen og driften på folkehøgskolene, gjennom engasjement fra elevene. Prosjektet er sponset med 3,5 millioner kroner av Bergesenstiftelsen og Sparebankstiftelsen.

– Her viser folkehøgskolene at vi virkelig tar klimautfordringene på alvor, og at vi ønsker å være i front av det grønne skiftet som kommer. Vi jobber for at det endelige Statsbudsjettet også prioriterer midler til dette prosjektet spesifikt, sier Odd Arild Netland.