Norges eneste sirkuslinje

-Det vil alltid finnes en plass til deg i sirkuset, forteller en av elevene ved Fjordane folkehøgskole. Hun går på Norges eneste sirkuslinje, som i de siste årene har opplevd en stor økning i elevtallet.

Vi er på Nordfjordeid, i Sogn og Fjordane. Tettstedet har i underkant av 3000 innbyggere og ligger ved fjorden, omkranset av mørke, majestetiske fjell. I Skulevegen ligger barnehagen, barneskulen, ungdomsskulen, Eid videregåande – og Fjordane folkehøgskule. Som perler på en snor.

Bygda er stolt av folkehøgskolen sin!

Fjordane profilerer seg som en skole med ulike og litt spesielle linjer. I tillegg til landets eneste sirkuslinje så har skolen hestelinjer, vikinglinje, multikunst og tilrettelagt linje. Hele 25 % av elevene ved Fjordane velger å gå et år nummer to på skolen, og de scorer høyt på trivsels-undersøkelser.

Samtalen med sirkuselevene blir en halvveis sokratisk sirkel – et gruppeintervju der de lar hverandre svare – som var de en stemme. Samtidig har de ulike ferdighetsnivåer og disipliner, og forskjellige innganger til valget av sirkuslinjen. Noen fikk kjennskap til nysirkus gjennom kulturskolen, en fikk vite om linja når han besøkte utdanningsmessen i Bergen og to av elevene har en bachelor i Geologi og Geohazards, men trengte et pusteår. Flere hadde også sett videoer fra skolen og linjen, og tenkte at dette vil jeg også gjøre.

Unge voksne sjonglerer i en gymsal

Konsentrasjon, fokus og masse trening må til for å klare kunsten å sjonglere.

Fire av dem rekker opp hånden når vi spør om noen har ambisjoner om å jobbe som sirkusartister. De vet godt at de da må ut av Norge og til Europa eller Canada, minimum til Danmark, for å gjøre et levebrød av lidenskapen sin. Men hva kan man ellers bruke et år med sirkustrening til?

-Circus is a tool to learn a lesson for life, sier linjelærer Martin Riedel.

Og elevene fyller ut:

Jente, gymsal, akrobatikk, luftsport

Linjelærer Martin (ved bukken) motiverer elevene sine til å strekke seg lengre enn de først trodde var mulig.

Å tenke utenfor boksen

Linjelærer Martin er fra Tyskland og forstår 70 % norsk, men artikulerer seg på engelsk. Hans personlige «goal» er å lære å snakke norsk. Martin betoner stadig viktigheten av «goals, relevations and perspective».

– All the doors are open! smiler Martin med utslåtte armer. Hans filosofi er alltid å tenke utenfor boksen. Og å gi elevene individuelle mål.  Ingen er like, men alle kan sette seg unike mål. Elevene hans nikker med stjerner i øynene. – Han er fantastisk. Alle lærerne her er fantastiske, forteller de.

Martin mener at det er fordi hans kolleger alle er sterke karakterer og at «every line is made by the teatchers». Og her er vi kanskje ved et kjernepunkt. Lærerne ved en folkehøgskole er ikke diktert av PISA, lærerplaner og målstyring. Likevel tenker Martin at faglighet og faglig styrke er svært viktig hvis skoleslaget skal ha noen framtid. Han tror at man må finne en «folkehøgskole soul» som baserer seg på seriøs og hardt arbeid med mål som gir elevene vinger.

En skole som «brightens the light».

Han ser ut til å få det til med klassen sin…

Jente, akrobatikk, nysirkus, arial silk

På sirkuslinjen bedrives det seriøst og hardt arbeid med mål som gir elevene vinger

Jobber hardt

Sirkusklassen jobber hardt. Når vi nevner at mange oppfatter folkehøgskoleåret som et «friår», sitter protestene løst.

– Vi har aldri fri! Og slik vil vi ha det. Vi jobber knallhardt, og elsker det.

Det er mye fysisk trening i denne klassen. Elevene har forskjellig utgangspunkt, men jobber tett sammen. Lagfølelsen er til å ta og føle på hos disse ungdommene. Likeledes motivasjonen.

-Du kan være helt nybegynner når du starter her. Det viktigste er motivasjonen, at du har skikkelig lyst til å drive med nysirkus, forteller en.

Klassen består av 15 elever, som er det foreløpig høyeste antallet elever sirkuslinjen har hatt. Alle er ikke på trening i dag, og de har en litt større overvekt av jenter enn tidligere år. Stort sett er kjønns-balansen jevn på denne linjen.

Sirkusklassen disponerer en flott trenings- og visningssal. Her går det i akrobatikk, sjonglering og ariel silk i lufta.

Elevene har blitt veldig mye sterkere og tøyelige på bare fire måneder.

Før klassen får gå tilbake til undervisning, trening og hvile spør vi hva det viktigste de har lært så langt er. En gutt fra Oslo vil gjerne svare:

Jeg har lært hvor viktig TIDEN min er. At man må ta vare på tiden man har, ikke sløve og sløse den vekk på unyttige ting.

-Vi respekterer hverandre veldig høyt, forteller en annen.

-Det er alltid plass til deg i sirkuset, og du kan plukke de elementene du trenger i livet ditt, avslutter en tredje.

Tillit er ekstremt viktig for sirkusklassen. Åpenhet, nærhet og samarbeid gjør at de når sine mål.

Mot slutten av samtalen og fotograferingen av klassen, så ber Martin om en ting; at vi nevner den andre linjelæreren; Mathias Ramfelt. Fordi han fortjener det!

Her kan du lese mer om sirkuslinjen på Fjordane

Hva er nysirkus?

Sirkus betyr sirkel og den klassiske forestillingsformen fikk sitt navn fordi sceneformen var en sirkel med publikum sittende og stående rundt. Fenomenet nysirkus sprengte grensene for det klassiske sirkuset: konvensjonelt, kunstnerisk, kulturelt og sosialt. Sirkus er i dag en fri scenekunst som er åpen for alle de muligheter og genre som menneskets fysiske ferdigheter kan skape. Det henter inspirasjon fra performance art, teater, film, musikk, akrobatikk, ballett og varieté.

Se denne flotte promofilmen fra Sirkuslinja 2017