Mer enn en hobby

Syinteressen ble for alvor vekket på Hardanger folkehøgskole. Nå designer Helle Lie Jakobsen sine egne brudekjoler.

Tekst: Marit Asheim

Bruden Siv Line Jonsvold i en nydelig kjole designet av Helle Lie Jakobsen. Fotografen er Cecilie Sørgård– Jeg var nok veldig usikker på hva jeg ville gjøre videre etter videregående. På fritiden har jeg alltid vært kreativ, og nå ville jeg kombinere det med å gjøre noe gøy. Gjerne langt vekk fra Oslo, sier Helle. Valget falt dermed på linja Klær og design ved Hardanger Folkehøgskule. Det skulle få mye å si for veien videre.

Avgjørende år

– Folkehøgskoleåret mitt var nok veldig avgjørende for videre studievalg. Jeg var liksom ikke ferdig med det jeg hadde begynt på her, jeg ville fortsette, sier Helle, som senere har studert både på Høgskolen i Oslo og i Rauland.

– Året i Hardanger gjorde også at jeg fikk samlet tankene litt mer, og ble sikrere på hva jeg egentlig ville, sier hun.

Designer Helle Lie Jakobsen har satset på brudekjoler

Hverdagen på folkehøgskolen ga henne også innsyn i mye av det praktiske ved et slikt yrke.

– Vi lærte mønstrekonstruksjon, og tegnet blant annet egne mønster for både bukse og skjørt. Det er egentlig ganske heftig. Vi fikk virkelig prøvd oss ordentlig, sier Helle, som mener det kom godt med da hun begynte på høgskolestudier etterpå. Selve pedagogikken på folkehøgskole har hun også stor sans for.

– Lærerne på en folkehøgskole stiller krav til deg, og du får oppgaver, men det er mye friere enn annen skole. Det gjør også at tankene går lettere, sier Helle.

Bruden Hilde Grimsbu har på seg en kjole designet av Helle Lie Jakobsen. Bildet er tatt av Kristin Giske Lauritsen (Frys foto)

Sparer tid på folkehøgskole

– Folkehøgskole er en fin måte å teste ut en interesse på, før man eventuelt tar det et steg videre, sier Helle, og mener man på den måten kan man spare mye tid.

– Gjennom et år med praktisk tilnærming til faget ser du fort om dette er noe du vil jobbe videre med, eller om det forblir mer som en hobby. Det er ikke sikkert en bachelor i samme fag gir deg like rask avklaring på akkurat det, fortsetter hun.

Det var på Hardanger folkehøgskole det startet

I dag studerer Helle praktisk pedagogisk utdanning, samtidig som hun driver sitt eget foretak med brudesøm. Hun har allerede sydd tre brudekjoler på bestilling. Målet er å kunne jobbe med begge deler fremover.

– Jeg ser på læreryrket også som et kreativt yrke, og synes det skal bli fint å kunne sjonglere litt mellom både faste rutiner på en skole, og kreativ utfoldelse i eget studio, sier Helle.