Hvordan er det å dele rom på folkehøgskole?

Selfie på badet er obligatorisk på mange folkehøgskolerom! Rikke og Mathilde bodde sammen på Folkehøgskolen Sørlandet. De kledde seg ofte ut sammen som kjente duoer på elevkvelder. som f. eks nissejenter eller Harley Quinn og The Joker.

Det er noe mange lurer på før de skal begynne på folkehøgskole! Vi har spurt tidligere elever om deres erfaringer med å ha en romkamerat.

Det blir kleint i starten

Ordet kleint er mye brukt når elevene skal beskrive de første timene med romkameraten. Men heldigvis er alle i samme situasjon og du slipper å være den eneste som synes det er litt rart å være alene med noen du aldri har møtt før.

Romkameraten er fin å ha de første dagene

Det er gull å ha noen å gå til de første måltidene med, eller sitte sammen med i peisestua, eller på bussen på den første fellesturen. Og plutselig er alle så godt kjent at du klarer deg alene.

Truls og Brede delte rom ved Sogndal folkehøgskule.

Anniken og Ingebjørg delte rom på Skogn folkehøgskole. – Vi «lategiftet» oss på juleavslutningen fordi vi fikk høre at vi var som et ektepar. Vi hadde godteri-ringer, bryllupsreise til Burger King og fikk bryllupsgave!

Man blir fort en del av hverdagen til hverandre

Flere forteller at det beste med å ha en romkamerat er å ha noen å snakke med på kvelden før de legger seg, eller som kan vekke deg om morgenen. Og så er det helt innafor å ta på seg headset og ha litt egentid selv om noen andre er på rommet også!

Du kjenner deg selv og dine egne behov best

Noen trives best alene, og da er det lurt å velge enerom. Du får mange anledninger til å bli kjent med andre likevel! Sjekk mulighetene for enerom med skolen, og hvor mye ekstra det vil koste.

Josefine og Stine delte rom på Stavern folkehøgskole. – Det er noe eget å dele rom sammen, fordi man lærer å leve med, og forholde seg til, noen andre enn seg selv. Man får seg en bestevenn for livet❤️

Man må ikke være bestevenner

En elev beskriver romkameraten sin som et søsken. En som bryr seg, men som ikke MÅ være bestevennen din. Andre anbefaler noen grenser og regler for å holde stemninga god gjennom året.

Men du kan få en venn for livet

Flere forteller at romkameraten er en av deres beste venner og at de er litt overraska over at det går an å bli så gode venner med en helt tilfeldig person. Her kan du lese om ulike elevers erfaringer med å bo sammen.

Marie og Emilie var romkamerater på Jæren folkehøgskule. – Er det en ting jeg tar med meg videre er det å bo sammen med noen, det har vært utrolig lærerikt både på godt og vondt. Emilie har rett og slett vært en hverdagshelt for meg, i et år fylt med mye ansvar, mye mennesker og mye gode stunder.