Herlige Halloween

Endelig er tiden her da du kan kle deg ut som din favoritt figur! Se hvilke elevene ved Namdals folkehøgskole valgte – og la deg inspirere.

Høsten er hektisk og virksom for de fleste. Oktober måned kan virke som en eneste lang nasjonal dugnad. Nå er tiden inne for løssluppen grøss og gru. Karneval, lek og sprell og mye godis! Før vinteren får skikkelig grep.

Hallooween, Namdals folkehøgskole, lilla spøkelse, mørk skog

Det spøker i de mørke skogene i Grong. Foto: Namdals folkehøgskole

Hva er egentlig Halloween?

Halloween heter det fordi det er kvelden før allehelgensdag, All Hallows Day. Feiringen har både en lang hedensk og en kristen tradisjon –  knyttet til død og gjenfødsel. Halloween er en overgangsfest mellom sommer og vinter. Et velkommen til vinteren og et farvel til sommeren. Sommeren går i vinterdvale og fortjener en takk med ønsker om en fruktbar gjenkomst.

Halloween har alltid hatt et karnevalpreg – og det er gjerne dødens kostymer som gjelder. Slik som zombier, skjeletter, død brud, demonmasker og lignende. Men Allehelgensdag er en minnedag for avdøde slektninger og venner, og den markeres med lys, blomster og ettertanke på kirkegårdene i landet.

Halloween, Namdals folkehøgskole, skrekk, effektsminke, blod, kniv, cosplay, cosplaygirl

Det er dødens kostymer som gjelder på Halloween. Her Jack-O-Lantern look. Foto og modell/sminke: Elise Johnsen, Namdals folkehøgskole.

Les også 53 gode grunner til at du IKKE bør gå på folkehøgskole. Markering av høytider er en av disse.

Feiring av Halloween

I helgen feiret mange skoler Halloween. På Namdals folkehøgskole var de først ute med å tilby Cosplay som linjefag – og det er naturlig at alle elevene får boltre seg med kostymer, props og effektsminke. Hvis de har lyst.

Her viser elevene noen antrekk fra festen de hadde i helgen.

Cosplay Halloween

For elevene ved Cosplay linjene kan feiringen være en anledning til å virkelig vise fram hva de kan. Betegnelsen «cosplay» er en sammentrekning av de engelske ordene costume, «drakt» og roleplay, «lek, spill eller skuespill». Og hva er bedre enn nettopp Halloween for å vise fram denne kunsten?

Halloween, Bloody Mary, Cosplay, effektsminke, Namdals folkehøgskole

Bloody Mary look. Foto og modell/sminke: Elise Johnsen, Namdals folkehøgskole.

Les mer om Cosplay på Namdals – Mer enn utkledning og parykker

Halloween, Cosplay, Sally, effektsminke, Namdals folkehøgskole

Figur: Sally. Foto og modell/sminke: Elise Johnsen, Namdals folkehøgskole.