Får du ønsket ditt oppfylt i dag?

Det er 1. februar! Får du ønsket ditt oppfylt?

Får du plass på drømmelinjen? Eller muligens andre- eller tredjevalget? Kanskje du får tilbud fra mer enn en skole? Det er duket for jubel, spenning og kanskje noen skuffelser.

Mange tusen ungdommer er spente på datoen 1. februar. For da begynner folkehøgskolene opptaket til neste skoleår!

De fleste søkte bare om plass på en skole, og er derfor ekstra spente på om de vil få ønsket sitt oppfylt. Mange valgte å søke om plass på mer enn en folkehøgskole, for å være sikre på at de ville få et tilbud. Enkelte søker faktisk på både ti og femten ulike skoler.

Har du ikke fått svar etter en uke?

Folkehøgskolene har ikke noe samordna opptak. Det betyr at hver enkelt folkehøgskole behandler søknadene selv. Det betyr også at de sender ut svar på ulik måte. Noen sender ut på SMS eller E-post fem minutter over midnatt 1. februar, mens andre sender ut brev etter en ukes tid. Enkelte skoler velger også å ringe til søkerne. Husk å sjekke den E-postadressen du oppga i søknaden! Sjekk også gjerne i spamfilteret.

Ta gjerne kontakt med skolen dersom du lurer på når du vil få svar på søknaden.

Ti dager

De fleste folkehøgskoler sender raskt ut tilbud til de som søkte før dagens dato. De som får tilbud om plass får gjerne ti dager til å bestemme seg for om de vil takke ja til plassen. Det betyr at man må bestemme seg relativt raskt. Enkelte har fått melding om at de har kommet på venteliste på den linjen de søkte på. Da må de vente på at andre takker nei til plassen før de vet om de får plass på linjen.

Fikk du ja fra skolen du ønsket å komme inn på?

Gratulerer! Du kan glede deg til et spennende og lærerikt skoleår. Hvis du har kommet inn på linjen og skolen du ønsket å gå på, så mangler du bare å si ja til plassen og å betale inn påmeldingsgebyret.

Folkehøgskolen vil eventuelt ta kontakt med deg dersom de trenger flere opplysninger. Du vil også få mer informasjon fra skolen når det nærmer seg skolestart.

Følg gjerne skolen du har kommet inn hos på Facebook og Instagram.

Fikk du ja fra mer enn en skole?

Gratulerer! Det var lurt å søke om plass på mer enn en skole siden mange linjer og skoler blir tidlig fylt opp. Hvis du synes det er vanskelig å velge mellom flere gode tilbud så vil vi anbefale at du leser litt mer på skolenes nettsider for å se om det er ting der som gjør det enklere å velge. Hvilke av skolene du har kommet inn på har eksempelvis valgfag som passer deg ekstra godt? Du kan også sjekke ut skolenes Facebooksider eller deres bilder på Instagram.

Her finner du flere tips som kan gjøre det enklere for deg å velge mellom flere skoler.

Fikk du ikke plass?

En del linjer har fått vesentlig flere søkere enn det de har plass til. På populære linjer kan det være hundre søkere til 16 plasser. Det betyr dessverre at det ikke er plass til alle.

Vi anbefaler derfor at du søker på flere linjer og på flere skoler. Selv om du ikke kom inn på akkurat den linjen du drømte om å komme inn på, så er det mange muligheter på andre linjer. Kanskje du skal tenke litt bredere? Folkehøgskoleåret er tross alt det året der du kan prøve deg på noe helt nytt!

Sjekk alle mulighetene her.

Har du ikke søkt?

Det er overhodet ikke for sent å søke på plass på folkehøgskole. Folkehøgskolene tar opp elever helt fram til skolestart – eller til linjen er full.

Hvilken folkehøgskole skal jeg velge?