Han har laget årets reklamefilm

Hvem er bedre til å lage ekte reklame for folkehøgskolene enn elevene? Hans Olav Rein har hatt et «helt fantastisk og uforglemmelig år, med verdens beste lærer» på Sagavoll folkehøgskole. På slutten av året laget han også en reklamefilm for folkehøgskolene.

Hans Olav Rein laget årets reklamefilm for folkehøgskolene

Hans Olav er 20 år og har akkurat avsluttet et år på KRIK-linjen på Sagavoll folkehøgskole. KRIK-linjen er en linje der man får prøvd seg på mange ulike idretter samtidig med at man lærer om Bibelen og den kristne tro.

Han er svært positiv til året han akkurat har vært igjennom.

Jeg har absolutt utviklet meg som menneske. Med dette mener jeg at alle erfaringene jeg har fått i løpet av året har gjort meg rikere i livet. Jeg har levd med rundt 120 ulike typer mennesker i et år og lært de å kjenne. Vi har sammen funnet på og lært mye gøy, rart, rått, interessant, koselig og minnerikt.

Brukt sterke sider og prøvd seg på svake

I reklamefilmen som Hans Olav har laget for folkehøgskolene, har han valgt å fokusere på det man lærer på folkehøgskolene.

– Jeg har fått brukt mine sterke sider. Jeg har fått bidratt til fellesskapet med det jeg er god på, det jeg kan og det jeg liker. Og det har vært veldig gøy å bidra med mye forskjellig som har skjedd på fritida, skolearragementer og i timer i løpet av året, og senere bli satt pris på.

Miljøet på Sagavoll er fylt av motiverende ord, engasjement, oppbygging og kjærlighet til hverandre. Hadde aldri trodd at jeg skulle bry meg så masse om hvert enkelt menneske jeg har møtt dette skoleåret. Helt oppriktig ønsker jeg de alle det beste her i livet og det er overveldende hvor glad jeg har blitt i de.

Hans Olav har også fått prøvd seg på ting han ikke er så god på.

-Sider av meg selv der jeg ikke er så god har jeg fått prøvd meg i. Ting som jeg kanskje ikke har tatt så lett eller ting som har vært utfordrende, både i timer av lærere og på fritiden med medelever. Det har vært godt å være en del av et miljø der det har vært rom for å drite seg ut og rom for å prøve helt nye ting.

Ikke for sent å søke på folkehøgskole!

Vant konkurranse for beste reklamefilm

Folkehøgskolene laget tidligere i år en konkurranse blant elevene. De skulle vise på film hva man lærer på folkehøgskolen. Det var pengepremier til vinnerne.

Filmen til Hans Olav skilte seg ut siden den ikke hadde noen bilder fra aktivitetene på folkehøgskolene. I stedet hadde han fokusert på å fortelle i ord og grafikk hva folkehøgskole er.

Filmen til Hans Olav ble utropt til vinner og filmen vil nå bli brukt når folkehøgskolene drar ut på videregående skoler og på utdanningsmesser i tillegg til å bli brukt som reklame på Facebook.

– Jeg har blitt mye tryggere på meg selv

Ikke et friår

Hans Olav er tydelig på at man lærer mye på folkehøgskolen.

Folkehøgskole er ikke et friår, men et utviklingsår. Her lærer du å kjenne deg selv og andre på en spesiell måte hvor, for en gang skyld, det akademiske ikke er i fokus, men hvordan du er som medmenneske. I løpet av et år får du gjort mye av ting du synes er gøy, men du får utfordringer som kanskje ikke ligger i din innerste komfortsone. På den måten utvikler du deg til en oppdatert og bedre versjon av deg selv.

-Søk Folkehøgskole! Hva har du å tape? avslutter Hans Olav. Vi kan kun si oss enige med ham 🙂