Folkehøgskoleelever mye mer fornøyde enn studenter

Årets måling viser nok en gang at folkehøgskolene har de aller mest fornøyde elevene. Foto: Torkild Groven

For niende år på rad har analysebyrået EPSI målt hvor tilfredse studenter, vernepliktige og folkehøgskoleelever er. Årets måling viser nok en gang at folkehøgskolene har de aller mest fornøyde elevene i landet.

– Snitteleven ved norske folkehøgskoler er svært fornøyd. Kompetente og engasjerte lærere i kombinasjon med godt sosialt miljø bidrar til at mange elever sitter igjen med et minne for livet, forteller Fredrik Høst, Daglig Leder i EPSI Norge.

Helt siden målingen startet i 2013, har folkehøgskoleelevene tronet øverst som landets aller mest fornøyde elever. Årets undersøkelse er ikke noe unntak. Mens høgskoler og universitet har en poengsum på 58, får folkehøgskolene 76,8. Folkehøgskolene får også bedre tilbakemeldinger enn førstegangstjenesten, som får en poengsum på 73.

Folkehøgskolene har landets mest fornøyde elever. Bilde: EPSI
Folkehøgskoleelever er glade på en strand i våtdrakt.
Undersøkelsen viser at folkehøgskolene skaper gode, inkluderende og trygge fellesskap som gir rom for mange gode opplevelser og variert læring. Foto: Torkild Groven

Har gjort elevene mer selvstendige

Folkehøgskolelærerne får gode tilbakemeldinger både med tanke på kompetanse og evnen til å engasjere elevene. Rapporten viser også at året på folkehøgskole har bidratt til personlig utvikling, gitt verdifulle bekjentskaper og nettverk, og gjort elevene mer selvstendige.

– Det er hyggelig lesning at folkehøgskolene igjen har landets mest fornøyde elever, sier Julie Byberg Bø, informasjonsrådgiver for Folkehøgskolene.

Undersøkelsen er gjennomført blant elever som gikk på folkehøgskolene forrige skoleår. Mer enn åtte av ti har svart at de vil anbefale andre å velge folkehøgskole.

– Et folkehøgskoleår bidrar til at mange elever får tilbake læringsgleden og motivasjonen etter fullført videregående skole. Uten både karakterer og eksamener klarer folkehøgskolene å gi elevene lyst og motivasjon til å lære mer, sier informasjonsrådgiver for Folkehøgskolene, sier Byberg Bø.

Folkehøgskolene har flere hundre linjer

Finn linja som passer for deg

Utforsk dem her