Endelig skolestart i Kristiansand!

En ti år lang søknadsprosess er endelig over. 23. august startet 50 spente elever som historiens første kull på Kristiansand Folkehøyskole.

Tekst: Marit Asheim

Rektor Tor Inge Askeland er godt fornøyd med både elever, ansatte - og ikke minst at skolen har kommet godt i gang. – Det er en fantastisk gjeng jeg har med meg her, sier han.Ting har falt godt på plass, og det er en veldig god stemning her, sier rektor Tor Inge Askeland. – Jeg tror 50 elever er en perfekt gruppe å starte med, så har vi tid til å «sette oss litt» før det forhåpentligvis er helt fullt neste år.

Flotte lokaler

Skolen, som har 75 elevplasser, ligger idyllisk til på Kristiansand feriesenter på Dvergsnestangen. Flere kjenner det kanskje som stedet hvor KRIK hver sommer arrangerer sin leir «Arena». Alle lokalene på feriesenteret brukes nå av folkehøgskolen, i tillegg er det bygd nye leilighetsbygg som er tatt i bruk som internat.

– I løpet av høstferien blir også gymsalen ferdigstilt. Det gleder vi oss til, sier prorektor Monica Kragholm. Hun viser rundt på skolen, og det er bare å la seg imponere. Både kreativitet og praktisk tenkning har gjort at området utnyttes til fulle. Her er splitter nye leilighetsbygg hvor elevene har flyttet inn, sammen med hovedbygget bygges det en gymsal, og på kaia ligger det både kajakker og kanoer – sammen med to store båter som er leid inn til bruk for skolen. Feriesenteret har både sandvolleyballbane og ballbinge, og Spa-avdelingen er tatt i bruk av valgfaget «massasje og aromaterapi». Med nydelig havutsikt ligger også et stort fellesrom med kjøkken. Her skal valgfaget «gourmetmat på hybelen» få boltre seg etter høstferien.Feriesenteret har mange flotte lokaler. Spa-anlegget er et av dem. Her er valgfaget «Massasje og aromaterapi» allerede godt i gang.

– Det er gøy å få være med og bygge opp en helt ny skole. Vi tror dette blir veldig bra, sier Kragholm.

Lokal forankring

Mest oppmerksomhet har skolen så langt fått for tilbudet sitt for aleneforeldre. (Artikkel fra Fædrelandsvennen, bak betalingsmur) På linja Barn og oppvekst går det i dag fire enslige foreldre, som sammen med sine fire barn også bor på skolens område. Et unikt tilbud i folkehøgskolesammenheng.

– Skolen skal legge litt ekstra vekt på de som kanskje faller litt utenfor ellers i samfunnet gjennom denne linja. Så langt har det gått utrolig bra! Barna trives veldig godt, og har fått gode relasjoner til de andre elevene. De er litt ulike i alder, og opplever nesten at de har fått søsken her, sier Askeland.

Skolen har også fått til et veldig populært samarbeid med Dyreparken i Kristiansand, og linja «Dyr og natur» var raskt fylt opp med 30 elever. I tillegg til å lære om dyr gjennom arbeid i Dyreparken, skal elevene være mye ute. Både jakt, fiske og sauesanking har så langt vist dem mye av sørlandsnaturen. Neste skoleår planlegges det enda mer fokus på det maritime, med linjer som dykking og friluftsliv – hav.

Finn Gitmark får mye skryt av maten sin så langt. – Dette er som å bo på et hotell, roser elevene. Ferske rundstykker skal serveres til lunsj, sammen med både salater og krabber.– I tillegg tenker vi å starte en linje med sandvolleyball, sier Askeland. Han er selv tidligere landslagssjef i idretten, og i Kristiansand ligger en flott sandhall som skolen allerede bruker.

Kreativ kokk

På kjøkkenet er det Finn Gitmark som styrer. Det lukter godt av nystekte rundstykker, og elevfisket torsk forberedes til middag. Her er det ikke noe halvfabrikata eller ferdigmat. Alt tilberedes fra bunnen, med mye smil og latter.

– Servicen her er helt topp, dette er som å bo på et hotell, kommenterer flere elever.

For lunsjbordet frister de fleste. Finn har dekket opp med flere salater, hjemmelaget dressing – og ferske krabber.

– Vi kunne ikke fått bedre folk enn de ansatte som er her i dag. Med mye velvilje og improvisasjon har de gitt elevene en flott skolestart, sier Askeland.