Slutta på folkehøgskolen i april for å rekke førstegangstjenesten

Selv om hun måtte reise hjem flere uker før medelevene angrer ikke 20-åringen på at hun valgte å begynne på folkehøgskole.

Tekst: Ingvild Sættem Beltesbrekke

Rundt 10 000 ungdommer blir kalt inn til førstegangstjeneste hvert år og må få tida i Forsvaret til å passe inn med andre planer etter videregående. For de rundt 1500 ungdommene som blir innkalt til tjeneste i april kan det bli en utfordring, siden de ikke rekker å ta eksamen på en høgskole eller et universitet. Heldigvis finnes muligheten til å gå på folkehøgskole!

Et skoleår på en folkehøgskole er vanligvis over i midten av mai, men regelverket til folkehøgskolene gjør det mulig å avslutte noen uker tidligere for å møte opp til førstegangstjenesten. Oppholdet i Forsvaret gir rett til permisjon i 15 dager. I tillegg kan man ha 19 dager med fravær i løpet av hele året og fortsatt få folkehøgskoleåret godkjent. Du kan lese mer om reglene her.

Den samme ordningen gjelder også om du er ferdig i førstegangstjenesten i september og vil begynne på folkehøgskole samme høst.

Et analogt foto av en jentegjeng i kjoler.
Et av flere gode minner fra Alexandra sine åtte måneder som folkehøgskolelev.

Det er bedre å få åtte av ni måneder, enn ingen!

Alexandra O’Connell begynte på linja Musikkproduksjon og lyddesignTrøndertun folkehøgskole i høst, selv om hun var innkalt til førstegangstjenesten i april.

– Jeg endte opp med å begynne på folkehøgskole selv om jeg visste at jeg måtte slutte tidligere fordi jeg ville ut og oppleve noe nytt. Tanken på å jobbe hjemme frista ikke noe særlig så da ble det slik, noe jeg er veldig takknemlig for nå!

Alexandra anbefaler andre i samme situasjon om å ta kontakt med skolen tidlig for å finne ut av det praktiske.

– Trøndertun fikk vite på starten av året at jeg måtte dra tidlig og fikk derfor tid til å finne ut hvordan vi skulle sørge for at jeg fikk godkjent året og fikk stipend fra Lånekassen.

Det var jo selvfølgelig trist å gå glipp av de siste ukene, men jeg har hele tiden tenkt at det er bedre å få åtte av ni måneder her, enn ingen.

– Jeg er takknemlig for alle vennene jeg har fått her og for alle opplevelsene. Et år jeg aldri glemmer!

Vil du kombinere folkehøgskole og Forsvaret?

Det finnes flere muligheter om du skal inn i førstegangstjenesten og vil gå på folkehøgskole. Les mer i denne saken!

Klikk her!

En god forberedelse til førstegangstjenesten

Trøndertun er ikke den eneste skolen med elever som tok et folkehøgskoleår før oppstart i førstegangstjenesten i april.  Ved Idrettskolen Numedal folkehøgskole valgte åtte elever denne kombinasjonen i år. Kjersti Simpson-Larsen, som er inspektør ved skolen mener året på folkehøgskole kan være en god forberedelse til tjenesten i Forsvaret.

–  Først og fremt det å leve så tett på andre over tid. Det å ta ansvar for seg selv og andre gjennom fellesoppgaver de må gjøre for å bo på et internat. De må vaske, de har kjøkkentjeneste og så videre. Siden vi er en Idrettsfolkehøgskole trener de mye, og det ligger godt til rette for at de blir eller kan bli i veldig god fysisk form før de kommer i militæret. Så jeg innbiller meg at de blir forberedt både fysisk og mentalt!

Et år på ei idrettslinje kan være en god forberedelse til de fysiske og mentale utfordringene du vil møte i førstegangstjenesten. Foto: Idrettskolen Numedal folkehøgskole

Egen avslutningsseremoni

Elevene som skulle videre til Forsvaret etter året på Idrettsskolen sluttet rett før påske. Skolen la godt til rette, både for det praktiske med vitnemål og godkjenning fra Lånekassen, og for at elevene skulle få en fin avslutning på skoleåret.

– Vi gjorde litt stas på dem på en middag. Rektor holdt en liten tale og andreårselevene gjorde stas på dem med noen kåringer, forteller inspektøren.

De som hadde null fravær fikk kroner og elevene måtte stille seg i rett og hvilestilling og lære seg hvordan man gjennomfører noen av kommandoene man møter på rekruttskolen. Det var veldig morsomt!