Psykologistudent: - Veldig nyttig med folkehøgskole før studier

Nathalie mener året på folkehøgskole har gjort henne til en bedre student. Her sammen med to medelever på Seljord folkehøgskule. Foto: Joakim Kirksæther

Nathalie visste egentlig ikke hva folkehøgskole var, men i dag er hun veldig glad for at hun valgte et år i Seljord før krevende studier. Det ga mer energi og motivasjon inn i profesjonsstudiet i psykologi.

Tekst: Marit Asheim, sist oppdatert: 18.november 2021

– Jeg gikk IB-linje på videregående, og syntes det var akademisk og litt tungt. Jeg har alltid vært skoleglad, men ble nok litt skoletrøtt i løpet av 3.klasse, forteller Nathalie Bergh fra Oppegård.

I klassen på Ås videregående var det ingen andre som vurderte folkehøgskole, men det ble nevnt et par ganger på skolen. Nathalie leste litt mer på nettet for å finne ut hva det var.

Jeg kjente at jeg ville gjøre noe helt annet et år, og syntes folkehøgskole virket spennende. Det fristet å lære mer om friluftsliv, noe jeg ikke hadde hatt tid til på grunn av krevende år på videregående.

Hun gikk gjennom de ulike linjetilbudene på folkehogskole.no, og landet på Backpacker Multisport ved Seljord folkehøgskule.

– Siden jeg ikke hadde så mye erfaring fra før valgte jeg en linje som ikke virket for hard. Jeg kjente ingen som hadde gått der tidligere, men tenkte at det ville bli bra.

Nathalie i klatreveggen ute, nærbilde
I løpet av folkehøgskoleåret oppdaget Nathalie hvor glad hun er i å være ute. Dette har hun tatt med seg videre inn i studiehverdagen. Foto: Joakim Kirksæther

Positivt overrasket

Foreldrene til Nathalie var først litt usikre på valget. Kanskje ville hun få mer igjen for å starte rett på studier? Nå har de skiftet mening.

– Etter å ha sett hva året gjorde med meg ser de definitivt verdien av folkehøgskole. De oppfordret lillebroren min til å velge det samme, og i høst startet han på Voss folkehøgskule, forteller hun.

Fellesskapet og det sosiale miljøet på folkehøgskolen ble for henne det aller beste med året.

– Hele livsstilen på folkehøgskolen var så fin. Vi hadde trygge rammer, og jeg fikk en ordentlig familiefølelse av å være der. Selv om vi var mange, så gikk vi veldig godt sammen. Fellesskapsfølelsen var utrolig sterk.

Den opplevelsen står i sterk kontrast til hvordan hun opplever hverdagen i Trondheim, etter at hun startet på profesjonsstudiet i psykologi ved NTNU i høst.

Seljord Folkehøgskule

Sted: Seljord
Elevplasser: 90
Linjer: 19
Undervisning pr. uke: 36 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen
seks jenter oppstilt i bunader, elever på Seljord folkehøgskule
Nathalie opplevde samholdet på folkehøgskolen som helt spesielt. Foto: Joakim Kirksæther

Det er ganske ulikt fra studiehverdagen jeg har nå. Hittil i Trondheim har jeg hatt mye mer hjemlengsel enn jeg hadde på folkehøgskolen. Der hadde jeg egentlig ikke lyst til å reise hjem på ferie engang, smiler hun.

Les også:

Olav var veldig skeptisk til at datteren ville på folkehøgskole. Nå har han blitt fan.

Sikrere på studievalg

Selv om Nathalie bestemte seg ganske tidlig i 3.klasse for at hun ville studere psykologi, ble hun tryggere på valget i løpet av folkehøgskoleåret. Å møte så mange andre, fra hele landet, ga henne et nytt perspektiv på mye.

Jeg møtte så mange forskjellige folk på folkehøgskolen, som gjorde meg mer bevisst på at ikke alle har samme bakgrunn eller oppvekst som meg. På videregående gikk jeg i klasse med bare skoleflinke, og på studiet nå har også alle et veldig høyt karaktersnitt. Jeg tror folkehøgskoleåret var utrolig sunt for meg!

– Det var også mye større åpenhet rundt psykisk helse på folkehøgskolen. Kanskje var det tryggheten vi kjente på som gjorde det? Jeg opplevde at alle var villige til å dele, og det ga i alle fall meg veldig nyttig innsikt.

– Jeg synes det var veldig fint at ulike diagnoser ble normalisert. Det er noe annet å møte folk ansikt til ansikt enn å lese om saker i media.

I løpet av året var det også fokus på studievalg på folkehøgskolen. De hadde egne lørdagsseminar om temaet, og det var stadig spørsmål som lærerne tok opp.

– Det fokuset klargjorde mye for meg. Selv om jeg hadde bestemt meg for hva jeg ville, ble jeg enda sikrere på at det var riktig.

Nathalie og medelev i akebakken. Smiler. Fjell i bakgrunnen.
Pustepausen etter videregående gjorde godt. Nathalie opplever at hun er en bedre student på grunn av folkehøgskoleåret. Foto: Joakim Kirksæther

Les også:

- Jeg trengte et pauseår før krevende studier

Viktig pauseår

Selv om Nathalie kunne kommet rett inn på profesjonsstudiet med karakterer fra videregående, er hun veldig glad for at hun valgte et annerledes år først. Pustepausen på folkehøgskolen ble viktig.

Jeg tror jeg hadde blitt utmattet om jeg hadde startet rett på studier etter videregående. Folkehøgskoleåret gjorde meg mer motivert og lærevillig.

– Året endret meg også en del. Jeg har fått mer empati og større forståelse for at folk er ulike. Det er nyttig både for meg og studiet videre.

De ulike linjene på folkehøgskolen var et stort pluss. At hun møtte folk med ulike interesser, gjorde mye med miljøet. Selv fikk hun større glede av friluftsliv.

– Jeg fikk masse nyttig kunnskap, og mye mer trygghet som friluftsmenneske. Det tar jeg med meg videre.

– Jeg oppdaget også hvor gøy jeg synes det er å være ute!

På NTNU sitter hun i styret for turgruppa ved linjeforeningen. Det hadde hun heller ikke gjort uten folkehøgskolen.

– Jeg tror jeg ble et mer åpent menneske av å gå på folkehøgskole. Selv om jeg alltid har vært sosial, ble det forsterket det året.

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Her kan du lese mer om 86 folkehøgskoler og over 800 ulike linjer.

Finn din folkehøgskole