Vi tilbyr klatring i fjell, buldring ute/inne, via ferrata, topptur og kajakk. Fjellklatring i overheng med vertikale utfordringer på verdens beste crag som Norge, Kalymnos og Tonsai beach.

Vi tilbyr rå fjellklatring ute i ett av Nordens beste fjellområder. Setesdal kan gi deg spektakulære klatreopplevelser og ta deg med på utrolige vertikale utfordringer!

Til høsten ønsker vi å ta deg med til klatreparadiset Kalymnos i Hellas på høsten, til Tenerife eller Thailand på vinteren, og til Tyrkia på våren!

Bli en ekte fjellklatrer i Setesdalsalpene. Ta brattkort i Valle og bli med til verdens høyeste frittstående klatretårn!  Følg oss på toppturer gjennom alle sesonger, rappellering i fjell og foss, buldring, fjellklatring og via ferrata. Bli med oss på isklatring på Rjukan

Prøv teambuildingsaktiviteter som å kjøre hundespann eller ombord i en raftingflåte! Føl på adrenalin og spenning sammen. Opplev fantastiske natur i lag med gode venner

Vårt felles mål er å bli en trygg og sikker fjellklatrer med rett vurderingsevne. Vi kan friste med luftige overnattingssteder og spektakulære naturopplevelser. I løpet av vinteren kan alle prøve snøscooter på fjellet!

Vennskap bygges tidlig når vi deler store opplevelser sammen, og en liten klasse som vår knyttes ekstra tett sammen. I løpet av året skal vi dele erfaringer og reiser.

Våg og utfordre deg selv til å bli en bedre skikjører alpint eller langrenn. Eller lær deg å balansere på slakkline. Skolen har gjennom Setesdal klatreklubb og Bratt friluftsliv tilgang på elmountainbikes og øvrig klatreutstyr.

Opplev spektakulær fjellklatring på Setesdal Folkehøgskule - Setesdal folkehøgskule (setesdalfhs.no)

Velkommen til Setesdal!

Mandatory: Yes

Price: Included in course price

På linjen Klatring og aktive reiser får du mye for pengene, fordi du får med deg hele tre studieturer!

Rett etter høstferien reiser vi til klatreparadiset Kalymnos i Hellas. Vi bor i den lille greske byen Massuori, 15-20 minutters gange fra fantastiske fjell. Er du erfaren kan du klatre midt i Grande grotta, og til og med prøve deg på den berømte DNA ruta! Det er også flertaulengdersruter for den mer erfarne klatreren, samt toppanker med klippkarabin for de som er nye og har lite erfaring med å forankre seg i fjellet. På Kalymnos spiser vi middelhavskost og koser oss ute på byens restauranter. På denne tiden av året kan du fortsatt bade, snorkle og dykke i deilig varmt vann i Middelhavet. Vi leier også mopeder og kjører rundt hele øya, hvor vi kanskje padler havkajakk eller klatrer deepwater-solo.

Rett over nyåret, i uke 3 eller 4, går studieturen til solfylte Tenerife eller Tonsai beach i Thailand - litt etter hvilket nivå og utfordringer elevene søker. På Tenerife kan en i tillegg til klatring og buldring, både surfe og kite som ekstraaktivitet. I Thailand kan du klatre gjennom grotter, dykke med hai, og møte elefanter.

Etter påske reiser vi igjen til varmere strøk. Da går turen gjerne til Geykbari i Tyrkia for å få klatret litt ute, før klatresesongen starter for fullt her i Setesdal. I tillegg til spennende mat og kultur byr Tyrkia også på spaktakulære klatreruter, og her ligger vi i camp i en liten fjellandsby omringet av majestetiske fjell og natur.

At Setesdal Folkehøgskule we stimulate students to follow their passion and develop themselves through the subjects and courses that we offer.

Choose one of the following courses and embark on an unforgettable journey:

Norwegian Life and Language

Paragliding - Extreme Sport

Climbing and Steep Outdoors

Small-scale Agriculture

Tourism Europa (Reiseliv Europa)

Outdoor Recreation (Friluftsliv for alle)

Our Folkehøgskule is surrounded by magnificent nature that offers endless possibilities for outdoor enthusiasts, from hiking to skiing and fishing to kayaking.

At the school we have our own sports hall and there is a gym, spinning room, soccerfield, basketball/volleyball/badminton/floorball field, swimming hall with sauna as well as a track field and a tenniscourt in the vicinity.

Courses at the school

Send applicationAbout the schoolSchool web page