Folkehøgskole og Forsvaret: Hva er likt og ulikt?

Mange lurer på hva som er forskjellene mellom livet på folkehøgskole og i Forsvaret. Arthur og Camilla forteller om de største likhetene og ulikhetene.

Både Arthur og Camilla er tidligere elever på Buskerud Folkehøgskole, men de har også gjennomført førstegangstjenesten i Forsvaret. Begge opplevelsene var unike og ulike, men det var også en del likhetstrekk.

Likt: Rutiner

Både i Forsvaret og på folkehøgskolen følger man en rutine, med en fast timeplan og måltider til faste tider, sier Camilla.

Måltidene spiser du sammen med de andre.

Ulikt: Drive med det du har lyst til

På folkehøgskole er det over 800 linjer å velge mellom, for eksempel friluftslivdans, journalistikk eller ekstremsport. Det er mulig å finne noe som matcher med dine egne interesser.

– Du kan holde på med hobbyen din og gå etter lidenskapen din, sier Arthur.

I førstegangstjenesten preger fastlagte planer tilværelsen, og disse planene er nokså like for alle rundt deg.

– I Forsvaret så får du teste deg mye mer fysisk og psykisk og se hvor grensene går, legger han til.

Likt: Lære om seg selv

En annen likhet mellom folkehøgskole og førstegangstjenesten er også at man lærer veldig mye nytt om seg selv, selv om det kanskje er litt forskjellige opplevelser, mener Camilla.

Elever på folkehøgskole får muligheten til å teste mange nye aktiviteter og fagfelt. Utover sitt eget linjefag, har folkehøgskoleelevene en rekke varierte valgfag å velge blant (hvilke valgfag som tilbys varierer fra skole til skole).

Det betyr at elevene har god mulighet til å finne ut mer om hva liker, eller hva de skal satse på videre, enten det er en karriere eller en hobby. Dette kan gi mye livsglede i årene som kommer.

Les også:

- Da jeg oppdaget halvtårskurs på folkehøgskole, var det helt perfekt!

Ulikt: Å bli kjent

Arthur mener at det var lettere å bli kjent ned nye folk på folkehøgskolen enn i Forsvaret, fordi alle rundt ham delte den samme interessen. Slik er det ofte på de ulike folkehøgskolelinjene – de samler folk med like interesser.

Likt: Bo hjemmefra

En klar likhet mellom førstegangstjenesten og folkehøgskole er at man lever borte fra hjemmet sitt. Man bor ikke lenger sammen med foreldrene sine, sier Camilla, og utdyper:

På begge stedene kommer du til nye plasser og må klare deg selv. Du må vaske klærne sine, rydde senga si, vaske rommet, og så videre.

I førstegangstjenesten er det ikke uvanlig at man bor tett, gjerne flere på samme rom.

På folkehøgskole er det vanlig å bo på dobbeltrom eller enkeltrom. Man har selv ansvaret for å rydde og vaske på eget rom (ofte på en fast vaskedag), og vaske sine egne klær i fellesvaskeriet på skolen.

Dette kan være en myk start på voksenlivet, og en fin overgang mellom å bo med foreldrene sine, og flytte hjemmefra for første gang.

Ulikt: Grad av frihet

– I Forsvaret er det mye strengere rutiner. Du må gjøre ting på spesifikke tidspunkt, og da må du lære deg å ta ansvar for dine egne valg, sier Arthur.

Han mener at det var mye mer frihet på folkehøgskolen, men – det betyr ikke at at hverdagen er fri for rutiner. Det er forventet at du møter til morgensamling og undervisning, og det føres fravær på morgensamling, linjetimer, valgfag og fellestimer.

Muligheten til å selv velge mer av hvordan hverdagen din skal se ut, er likevel større.
– Du kan gjøre det du selv har lyst til å gjøre, timeplanen er ikke like stram, sier han.

Les også:

Sånn kan du kombinere folkehøgskole og Forsvaret

Likt: Nye mennesker

Du blir satt i en ny situasjon med veldig mange nye folk, og du har muligheten til å få mange nye venner. Dette er likt begge steder. Alle på folkehøgskolen og i førstegangstjenesten har et helt nytt år sammen, der de bor og lever sammen på en ganske liten plass, sier Camilla.

– Man kjenner ingen, det er en litt rar følelse, at du på en måte starter fra null, også plutselig får du et helt nytt samfunn rundt deg, legger hun til.

Likt: Tilleggspoeng

Etter fullført år på folkehøgskole, eller fullført førstegangstjeneste, får du to tilleggspoeng. Disse kan komme godt med om du skal søke høyere utdanning.

Merk at det kun går an å få to tilleggspoeng. Hvis du skal begge deler, både folkehøgskole og førstegangstjeneste, får du ikke dobbelt opp med poeng – du får kun to tilleggspoeng.

– Tilleggspoeng er ganske digg når du skal søke utdanning, hvis du skal det senere, sier Camilla.

Du kan lese mer om tilleggspoeng hos Samordna opptak, her.

Søk folkehøgskole før 1. februar

Opptaket starter 1. februar, det er lurt å søke før det. Se alle linjene her:

Klikk her