International politics

Send application

Would you like to learn about relations between East and West, China, Korea, Russia, Ukraine? In this course you will learn about international relations and peace initiatives. (In Norwegian language)

Nansenskolen har alltid vært engasjert i de store spørsmålene, og linja Internasjonal politikk styrker denne tradisjonen.

Her møter du lærere som arbeider for fredelig konfliktløsning og som er opptatt av internasjonale relasjoner. Linja vil passe for deg som er engasjert, eller som ønsker å bli det! Du vil få innsikt i noen av de viktigste spørsmålene i verden i dag.

Linjens leder og skolens tidligere rektor, Unn Irene Aasdalen, setter særlig fokus på relasjonen mellom Kina, Japan og Korea og disse landenes rolle i verdenspolitikken. Konflikten mellom USA og Kina ulmer, og nå er den internasjonale situasjonen forverret av Ukraina-krigen.

Nansenskolens internasjonale kontaktnett trekkes inn, og vi skaper møtepunkter mellom øst og vest. Du vil lære både hva som skjer i internasjonal politikk nå, om den historiske bakgrunnen for konflikter, og om mulige løsninger.

En av de faste lærerne er Steinar Bryn. Han er nominert til Nobels fredspris flere ganger for sitt arbeid for dialog og fred på Balkan etter krigene på 90-tallet.

Studentene får være med på å organisere både temauker og sommerkurs om Øst-Asia.

Om du ser for deg en fremtid innen internasjonale studier, diplomati, humanitære organisasjoner eller fredsarbeid, er dette linja for deg!

Fellesundervisning

Alle linjer deltar på fellesundervisning:

Valgfag

Du kan velge mellom flere valgfag i tillegg til linjeundervisningen.

Skoletur til Berlin!

Pris: Inkludert i linjepris

Vi reiser til Berlin i vårsemesteret!

Denne byen er et perfekt reisemål for Nansenskolen, og har tidligere vært en stor suksess, av flere grunner:

For det første er Berlin et fantastisk reisemål for de som går på Nansenskolen.

For det andre ønsker de fleste studenter å reise klimavennlig, så vi tar nattbuss til Berlin og slipper å ta fly.

Vi blir minnet om Berlins dramatiske politiske historie når vi besøker Checkpoint Charlie, der den amerikanske og den sovjetiske delen av Berlin møttes under den kalde krigen, hvor det fortsatt er noen rester av Berlinmuren.

Vi besøker flere ulike museer, blant annet:

• Museumsinsel, med kunst fra ulike tidsperioder og ulike deler av verden
  • Jødisk museum, som viser Berlins jødiske befolknings historie
  • Käthe Kolwitz-museet, museum som viser dette kunstnerskapet
  • Hamburger Bahnhof, museum for samtidskunst
  • Mauermuseum, om Berlinmuren

Vi besøker Brandenburger Tor, parken Tiergarten, og besøker minnesmerkene etter de drepte minoritetene under 2. verdenskrig.

Vi har dessuten mye fritid til å gå rundt på egenhånd i den spennende storbyen!

På kveldstid forsøker vi å finne aktuelle konserter eller andre kulturarrangement vi kan oppleve, og har det hyggelig i hverandres selskap.

*Vi tar forbehold om at turmålet kan endres i takt med verdenssituasjonen.

Studieturene på Nansenskolen er en videreføring av det faglige opplegget. Det blir minst en dagstur for hele skolen, og flere nærturer. Uka før påske settes av til en lengre studiereise til Berlin med alle linjene på skolen. Men det er også et alternativt opplegg på skolen, for de som ikke ønsker å bli med på utenlandsturen.

Dagstur

Mandatory: Yes

Price: Included in course price

Duration: En dag

I løpet av året blir det både kortere linjeturer i nærområdet, samt en felles dagstur med alle linjer. Tidligere har vi reist til Oslo, Elverum eller Hamar. Vi ser kunstutstillinger, og har besøkt ulike organisasjoner. Tidligere museumsbesøk har gått til Munch, Nasjonalmuseet, Henie Onstad Kunstsenter, Ekebergparken, Glomdalsmuseet, Norsk skogmuseum, Dokkadeltaet Nasjonale Våtmarkssenter, med flere. Vi har også besøkt Holocaustsenteret og Nobel Fredssenter.

Fjelltur

Mandatory: Yes

Price: Included in course price

Duration: En dag

I starten av skoleåret ønsker vi at studentene skal bli litt mer kjent med både landskap og kultur i nærområdet. Alle linjer har derfor en dagstur sammen til Lillehammers høyeste fjell, Nevelfjell, i løpet av den første uka av skoleåret. Der koker vi kaffe på bålet og ser på utsikten over fjellene i Sør-Norge. Vi ender turen ved Hafjell hyttegrend.

De siste vintrene har vi også hatt en fjelldag på vinteren, der man kan velge om man vil gå en liten skitur, ake eller bare sitte rundt bålet. Det blir også mulig å bli med de ansatte på skitur i helgene, for de som ønsker det. Området er svært godt egnet til å gå på ski eller kjøre alpint på eget initiativ, med skistedene Nordseter, Sjusjøen og Hafjell en kort busstur unna.

The Nansen Academy is situated 180 km north of Oslo, in an idyllic residential area close to the centre of Lillehammer, a town of 25.000 people.

The students select one of the following courses:

• Philosophy and Politics
  • International Politics
  • Literature
  • Creative Writing
  • Visual Arts

All students attend Humanist studies: History of Philosophy, Art History and International Politics.There are also several elective subjects. There are open lectures most Wednesday evenings, with guest lecturers with various backgrounds: Researchers, politicians, artist and authors.

The Academy has 92 students, and serves as a meeting ground for people of different cultural, religious and political backgrounds. All classes are in Norwegian language, and applicants must have good understanding of Norwegian language in order to be admitted to the Academy.

The Norwegian Centre for Peace and Dialogue has offices in the same building. The centre is involved in peace- and dialogue work in various conflict areas.

Courses at the school

Send applicationAbout the schoolSchool web page