Starter Norges første sjakklinje

Magnus Carlsen har vekket sjakkinteressen over hele Norge, nå også i Verdal. Bakketun folkehøgskole starter Norges første sjakklinje.

Tekst: Marit Asheim

sjakk2– Vi merker at interessen for sjakk har steget mye etter VM-seieren til Magnus Carlsen i India for snart to år siden. Nå har også vi lyst til å satse, sier Aleksander Mork.

Han blir lærer på den nye linja, og har allerede rukket å knytte til seg et solid nettverk.

– Vi satser tungt når vi nå starter opp. Med oss blir både Askild Bryn og Odin Blikra Vea, kjent blant annet som ekspertkommentatorer under sjakksendinger på NRK, sier han. De vil holde seminarer og ulike bolker underveis i skoleåret.

– Vi vil skape et godt sjakkmiljø. Hit skal du kunne komme og både utvikle deg som sjakkspiller og klatre på ratingen, sier han.

Likevel understreker han at linja blir åpen for alle, uansett forkunnskaper og kjennskap til sjakkspill.

– Elevene vil få tilpasset opplæring uansett hvilket nivå de ligger på.

Aleksander

Aleksander Mork

Spennende marked

– Jeg har stor tro på at det er marked for en slik linje, sier Mork. Han tror at skolen med dette åpner opp for en gruppe som kanskje ikke har funnet et passende folkehøgskoletilbud til nå.

– Selvfølgelig blir det spennende å se hvordan det treffer. Men vi vet at det er mange som spiller sjakk der ute. Nå har de sjansen til å gjøre det til mer enn hobby, i alle fall for et år, sier han.

Linjefaget vil bestå av mye spill, men også en del teori. I tillegg vil skolen både arrangere egne turneringer, og delta på større arrangement både i Trøndelag og andre steder i landet.

– Studieturen vår går til Gibraltar. Der er det en åpen turnering hvor elevene kan delta, sier Mork.

Her blir det en god kombinasjon av det å se verdenseliten spille, og å få prøve seg i konkurransen selv. Elevene skal få prøve seg i både lange, klassiske sjakkpartier, samt lynsjakk og hurtigsjakk.

– Det Magnus Carlsen har gjort for sjakkmiljøet i Norge er fenomenalt. Nå håper vi å gjøre sjakkbølgen i landet enda større, sier Mork.