Pris til Seljord Folkehøgskule

I dag kom gladnyheten til Seljord: solidaritetsprosjektet folkehøgskolen driver i Nepal har vunnet årets Barn av Jorden-pris!

Tekst: Marit Asheim

– I fjor høst fikk vi vite at Seljord Folkehøgskule og solidaritetsprosjektet vårt i Nepal hadde blitt nominert til Barn av Jorden prisen, forteller Marieke Nieuwenhuize ved Seljord Folkehøgskule.

Stiftelsen Barn av Jorden har sitt utspring på Nordkapp. Her deles det hvert år ut en pris på 150.000 kroner til nødlidende barn. Prisen gis til prosjekter over hele verden, på tvers av alle slags grenser.

– Etter noen spennende måneder, kom da endelig telefonen vi har ventet på: Seljord Folkehøgskule og prosjektet vårt i Nepal er den heldige Barn av Jorden prisvinneren for 2016! Rett og slett helt fantastisk, rørende og veldig stas, sier Marieke.

– Hele skolen går i dag bare rundt og smiler. Dette er en bekreftelse på at det vi gjør både er bra og seriøst, sier hun.

Seljord 1

Gjenreisning etter jordskjelv

Seljord Folkehøgskule har i flere år støttet et solidaritetsprosjekt i Nepal. Under fjorårets skoletur til landet var elever og ansatte på folkehøgskolen vitne til det store jordskjelvet som rammet Nepal hardt. I etterkant av dette har både pengegaver og engasjement for å hjelpe økt. Primært er det et barnehjem som støtten går til.

– På grunn av det fantastiske engasjementet som folk har vist de siste måneder, har vi per dags dato klart å samle inn nok penger til gjenoppbyggingen av barnehjemmet etter jordskjelvet i fjor, sier Marieke.

Som om situasjonen ikke var vanskelig nok for det nepalske folk etter jordskjelvet, innførte nabolandet India en blokade i oktober i fjor. Indias blokade og politiske problemer gjør gjenreisingen av Nepal ekstra vanskelig. Nå er grensen åpen igjen, men det er noe usikkert når byggingen vil starte. Barnehjemmet har kommet med et tydelig ønske om en bil og derfor har skolen valgt å bruke pengene fra Barn av Jorden til en bil til barnehjemmet, slik at pengene kommer jentene til gode i løpet av kort tid.

Seljord 2

– Barnehjemmet Balika Peace Home drives av CWIN (Child Workers in Nepal), en anerkjent barnerettighetsorganisasjon. Stedet ligger i Pasthali, om lag en times biltur og 3-4 timers busstur utenfor Katmandu. Landsbyen ble valgt fordi det er lettere å skjerme jentene på dette lille stedet enn i Katmandu. Det er mer oversiktlig og uvedkommende som forsøker å kontakte jentene vil bli lagt merke til, forteller Marieke.

Det er mange fordeler med denne avsides beliggenheten, samtidig er det noen ulemper. Når det er et akutt behov for å komme på sykehus, til lege eller til politiet er det litt mer upraktisk med beliggenheten. Bare det å gå opp til busstasjonen tar 45 min, så hittil har de spurt folk i landsbyen om hjelp og skyss når det har vært noe akutt. CWINs ønske er derfor å kunne investere i en bil til Balika Peace Home. Det vil være til stor hjelp i nødstilfeller, og det vil være enklere for jentene å delta på møter og fritidsaktiviteter i distriktssenteret Banepa, som de i dag bruker halvannen time på å gå til og fra. Bilen vil også være et viktig supplement til redningsaksjoner av barn som blir utsatt for overgrep og kontakter CWINs krisetelefon, og slik sett bidra til å styrke arbeidet ved Balika i sin helhet.

– Styret i Barn av Jorden syntes en bil var et godt «øremerket» prosjekt å bruke prispengene til. I tillegg mener de at «Seljord Folkehøgskule gjør en strålende innsats ved å engasjere skolelever år etter år til å samle inn penger for å hjelpe andre som har det vanskelig, og at Seljord Folkehøgskule er en verdig vinner av Barn av Jorden sin pris 2016.», forteller Marieke.

– Vi her i Seljord er utrolig takknemlige og gleder oss stort til å kunne dele gladnyheten med jentene i Pasthali og CWIN. Nå er det bare noen få uker igjen før hele skolen reiser ned til Kathmandu og vi gleder oss enda mer til turen, nå som vi vet at vi og Balika Peace Home er Barn av Jorden prisvinneren for 2016!, smiler hun.