Positivt møte med KUF-komiteen

Folkehøgskolene og Framtiden i våre hender besøkte i dag KUF-komiteen i Stortinget, med ønske om å informere om prosjektet «Folkehøgskolen for framtiden».

Tekst: Marit Asheim

IMG_028541 folkehøgskoler samarbeider i høst med Framtiden i våre hender om bærekraftprosjektet «Folkehøgskolen for framtiden». Målet er at bærekraft skal bli en del av undervisningen og driften på folkehøgskolene, gjennom engasjement fra elevene. Prosjektet er sponset med 3,5 millioner kroner av Bergesenstiftelsen og Sparebankstiftelsen. Er det nå også på tide at det offentlige trår til med støtte til prosjektet via Statsbudsjettet.

– Her viser folkehøgskolene at vi virkelig tar klimautfordringene på alvor, og at vi ønsker å være i front av det grønne skiftet som kommer, sier Odd Arild Netland, leder i Folkehøgskolerådet.

– Ungdom er viktige

Odd Arild Netland og Arild Hermstad møtte i dag seks medlemmer i KUF-komiteen (Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen) til samtale om prosjektet. Ingen lover midler, men alle politikerne snakker varmt om samarbeidsprosjektet. Hyggelig var det også at flere av politikerne fremhevet nysatsing og nytenkning i folkehøgskolene som noe de hadde lagt merke til i det siste.

Stortinget ny– Ungdom er viktige for tiden som kommer. At vi her får jobbe med så mange ungdommer samtidig er ganske unikt, sier Arild Hermstad, leder for Framtiden i våre hender.

– Her får ungdommene være med på å finne løsninger, og vise at de er i stand til å gjøre positive enkeltendringer, sier Hermstad.

Gjennom prosjektet «Folkehøgskolen for framtiden» jobber elever, lærere, ledelse og praktisk personale på skolene sammen om å prioritere bærekraft i hverdagen. Slike samarbeid gir gode synergieffekter. Professor Tom Tiller ved Universitetet i Tromsø er vitenskapelig leder for prosjektet, og gjennom aksjonsforskning skal elevene finne egne tilnærminger til bærekraft og løsninger i skolehverdagen.