Mitt folkehøgskoleår

Etter et halvt år på Alta folkehøgskole oppsummerer Gunvor Ådnøy Eriksen hva hun har opplevd så langt. Hvordan var det å flytte fra Haugesund til Finnmark, og hvordan er det å bo tett sammen med andre friluftsinteresserte ungdommer.

Etter 13 år med stress, press og skolegang var endelig tiden kommet der jeg kunne velge selv hvor jeg ville videre i livet. Det var lett å tenke at jeg måtte rett videre på studie, komme i gang, og få livet på plass. Det slo meg derimot at det var nå jeg hadde muligheten til å gjøre akkurat det jeg ville. For når man først har kommet i gang med studier er det plutselig ikke like lett lengre å bare ta seg et år fri, for forpliktelsene kommer på rad og rekke: studie, studielån, jobb, familie. Tenk å våkne opp en gang, godt oppi åra og innse at man ikke har fått gjort noe av det man faktisk hadde lyst til. Jeg valgte dermed å ta et år med å fordype meg i noe av det jeg liker absolutt aller best, nemlig friluftsliv. Og hvilket bedre sted å gjøre det på enn på Alta folkehøgskole?

15027909_1261756467216588_7452000537546946327_n

Gunvor valgte folkehøgskole for å fordype seg i noe av det hun liker aller best, nemlig friluftsliv.

Det var ikke før jeg kom hit jeg virkelig forstod hvor mange unike muligheter skolen har å tilby. Beliggenheten til skolen er noe av det som bidrar til at Alta kan gi et helt unikt tilbud. Skolen ligger selv i utkanten av en furuskog, og det er bare å gå ut døra og dra rett videre til klatrefelt, fiskevann, varierte sykkelstier og nydelig tur- og skiterreng. Her er det så mange muligheter at man kan velge akkurat det man vil, også når det kommer til linjefag og valgfag. Man får muligheten til å dyrke gamle interesser, men også oppdage nye.

unnamed-4

Alta folkehøgskole ligger perfekt til for å drive med friluftsliv. Det er bare å gå ut døra og dra rett videre til klatrefelt, fiskevann, varierte sykkelstier og nydelig tur- og skiterreng, skriver Gunvor.

Å gå på folkehøyskole i Finnmark kan virke ganske langt borte og isolert. Det er noe av det deiligste med Alta, man kommer så langt bort fra alt og får oppleve så mye nytt, men så er det likevel bare en flyreise før man er hjemme igjen. Skolen ligger også ikke lengre enn 6 km fra Alta sentrum, som har alt man trenger av butikker.

15126171_1266163980113928_1757003704_o-png

Folkehøgskoleåret så langt har bydd på turer og naturopplevelser på rad og rekke.

For meg som haugesunder har det å få oppleve det tørre klimaet i nord vært fantastisk. Nydelige nordlyshimler og et vinterfriluftsliv med herlig puddersnø, noe jeg tidligere bare drømte om er nå blitt til hverdagen. Turer og naturopplevelser på rad og rekke. Nærkontakt med samisk kultur og tradisjoner, sanking av rein og garnfiske under isen. Alt fra lange vandreturer, roligere koseturer med 2-3timers bållunsjer til kanotur ned frodige Altaelva er bare smakebiter på det dette halvåret har bydd på. Ikke bare er det mange opplevelser, men noe av det deiligste med folkehøgskoleåret er at man virkelig får tid til å bare roe ned, nyte og ta innover seg de unike opplevelsene man får være del av. Akkurat slik som vårt klassemotto: ”det nytter ikke stresse”.

unnamed-3

Klassens motto er: ”det nytter ikke stresse”.

Det som også er fantastisk er at man møter så mange nye mennesker å dele de nye opplevelsene med. Jeg tror det at Alta har 100% friluftslivlinjer gjør noe ekstra bra med miljøet. Her er alle venner på tvers av linjer. Hver enkelt person får være som de er, og man setter bare mer og mer pris på at alle er akkurat seg selv jo bedre kjent man blir. Alta har blitt som en stor familie, lærere, kjøkkenpersonalet, elever og alle.

unnamed

Det som også er fantastisk med folkehøgskole er at man møter så mange nye mennesker å dele de nye opplevelsene med, skriver Gunvor.

At et folkehøgskoleår gir minner for livet er det ingen tvil om. Det å i tillegg ha fått tilbragt året i Nord-Norge og få oppleve den unike naturen og mulighetene her har gjort året så langt ekstra fantastisk! For å sitere min folkehøgskole ”Fordelen med å reise langt bort er å komme nært noe helt spesielt”. Året kan ikke beskrives, det må rett og slett bare oppleves.

alta-sno

Tidligere Øytun folkehøgskole har byttet navn og heter nå Alta folkehøgskole.