- Lærerne på folkehøgskolen var helt unike. De ga meg lyst til å bli lærer

På folkehøgskolen møtte Lone lærere som virkelig henne, som brydde seg. Det motiverte. I dag er hun lektorstudent, og håper en dag å kunne gi sine elever den samme opplevelsen.

– Jeg visste egentlig ingenting om hva folkehøgskole var, smiler Lone Møller Solrud (21). På hjemstedet Vega i Nordland var det nemlig ingen andre som snakket om folkehøgskole. Lone hadde oppdaget muligheten i sosiale medier, og bildene og filmene hun så gjorde henne nysgjerrig.

– Det fristet å reise litt bort. Jeg har alltid vært glad i å være på tur, se nye ting. Spesielt fjellene og naturen i Møre og Romsdal virket spennende, fortsetter hun.

Molde folkehøgskole skilte seg ut blant alternativene. Her var det mange forskjellige idrettslinjer med eksotiske studieturer, en kombinasjon som passet Lone perfekt. Valget falt til slutt på linjen Idrett-Australia.

– Jeg prøvde å lese meg opp på folkehøgskole før skolestart i Molde, men hadde aldri vært borti noe lignende. Det var egentlig ganske vanskelig å se for seg hvordan hverdagen skulle bli. Jeg reiste derfor nokså uvitende sørover, tenkte jeg får ta det som det kommer, sier Lone.

Lone Møller Solrud ski

Lone Møller Solrud var ganske usikker på hva som ventet henne på folkehøgskolen. I ettertid får hun ikke fullrost året i Molde nok.

Les mer om Molde folkehøgskole

Perfekt timeplan

I ettertid er Lone veldig takknemlig for at hun tok sjansen. Året i Molde kunne nesten ikke blitt bedre.

– Hverdagen på folkehøgskolen var i grunnen helt perfekt! Mye skjedde hver dag, og både linjefag og valgfag var aktiviteter jeg likte utrolig godt. Jeg fikk utfordre meg selv og prøve mye nytt, sier Lone.

– Jeg hadde aldri sett for meg at det var mulig å gjøre mye på ett år!

Hun opplevde å lære mye om seg selv, egne grenser og komfortsone. Idrettsgleden ble dessuten større, spesielt ved å mestre stadig nye aktiviteter.

dykking Molde folkehøgskole

Timeplanen på folkehøgskolen var temmelig variert, og passet Lone perfekt.

– Folkehøgskolen utfordret mange sider hos meg! Først og fremst la linja opp til at vi skulle teste flere aktiviteter jeg aldri hadde vært borti før. Det var helt greit å være nybegynner, for jeg var ikke alene om det i klassen. Det var utrolig gøy å prøve både stisykling, surfing, strikkhopp, randonee og fallskjerm, stråler Lone.

– Jeg hadde godt av å komme litt ut av komfortsonen. Å stå på en scene foran mange mennesker er for eksempel noe jeg synes er litt ubehagelig. I løpet av folkehøgskoleåret ble jeg utfordret på dette flere ganger – og det hjalp, fortsetter hun.

– Det er fint å prøve nye ting et sted hvor det er lov å feile!

Les også: 10 grunner til at dette er Norges mest fornøyde elever

Unike lærere

Noe av det som overrasket Lone aller mest med folkehøgskolen, var lærerne. De fikk mye å si for veien videre.

– Jeg fikk veldig gode relasjoner til alle lærerne på folkehøgskolen, noe som var ganske uvant i starten. Fra videregående er man vant til å forholde seg til lærere på en helt annen måte enn det vi gjorde her, sier Lone.

I Molde opplevde hun tonen som vennskapelig. Du kommer tett innpå lærere som reiser med deg, og som har tilsyn på kveldstid. Samtidig var de åpne for tips, og mye av timeplanen kunne tilpasses elevenes ønsker. Lone var overrasket over både velviljen og respekten de ble møtt med.

– Her møtte jeg lærere som virkelig brydde seg om meg, og som så meg. Det ga meg mye motivasjon, fortsetter hun.

rafting Molde folkehøgskole

– Her møtte jeg lærere som virkelig brydde seg om meg, og som så meg. Det ga meg mye motivasjon, sier Lone. Hun ble utfordret på å prøve nye aktiviteter, men også på å finne flere sider av seg selv.

Lone var veldig usikker på videre studievalg, men kontakten med lærerne hadde tent noe i henne. Hun opplevde relasjonen de hadde til elevene som ganske unik. Kanskje var det mulig å få til noe lignende selv? I dag går hun lektorutdanning med realfag ved Universitetet i Bergen. Håpet er å kunne gi nye elever noe av det samme hun møtte i Molde.

– Folkehøgskolelærerne har hatt mye å si for mitt utdanningsvalg. Jeg fikk rett og slett motivasjon av å se hvor dyktige de var!

Les også: – Like mye turkamerat som lærer

Fornøyde foreldre

– Da jeg dro til Molde ante jeg ikke at jeg skulle få mitt beste år. Jeg tror rett og slett ikke det er mulig å finne noe som kan toppe folkehøgskoleopplevelsen, sier Lone.

Foreldrene hennes var like blanke på folkehøgskole som henne, men støttet henne i valget av et pusteår etter videregående. I dag er de selv ivrige ambassadører for skoleslaget.

– Mamma og pappa skiftet veldig syn på folkehøgskole etter å ha besøkt meg og sett skolen. Nå skryter de valget opp i skyene, og anbefaler det varmt overfor andre foreldre. Det er ganske gøy å høre på, fortsette hun.

– Det er en god følelse at også de ser hvor riktig folkehøgskolen var for meg!

venner Molde folkehøgskole

I tillegg til lærerne fremhever Lone husmor på skolen. Hun ble som en reservemamma for over 120 folkehøgskoleelever.

– Husmor hadde virkelig hjerte for skolen og elevene. Det er helt utrolig å være tilgjengelig for over 120 elever – hele tiden. Det ga oss en enorm trygghet! Hun kunne omtrent navnene våre før vi startet på skolen. Det sier ganske mye, forteller Lone.

– Samtidig hadde hun grundig opplæring med oss når det kom til vasking og sånn. Akkurat som en hvilken som helst annen mamma!