Folkehøgskole og korona

Som alle andre i samfunnet må også folkehøgskolene forberede seg på et annerledes år. Her får du vite mer om hvordan skolene vil gjøre starten på skoleåret tryggest og best mulig.

Foto: Torkild Groven/Karmøy folkehøgskule

Forskjell fra skole til skole

Det viktigste du må vite er at det er stor forskjell fra folkehøgskole til folkehøgskole. De ligger på ulike plasser ulike steder i landet og må følge sine lokale helsemyndigheter. De har også ulike typer linjer og de har ulike typer bygninger. Det de har til felles er at alle har laget gode planer for å forebygge smitte på akkurat deres folkehøgskole – eller de er i den siste innspurten med planleggingen.

Endret oppstart

Den største endringen vil du antakelig merke akkurat når du kommer til skolen. Der folkehøgskolene vanligvis starter skoleåret med store bli-kjent seanser som hele skolen er med på så velger de fleste i år å la elevene være sammen i mindre grupper de første ukene. Du vil gjerne bli delt i gruppe med dem de skal gå på linje med og du vil kun være sammen med dem helt i starten. Alle aktiviteter på folkehøgskolene er dessuten alkoholfrie.

Kanskje velger skolen din at akkurat din linje skal ut på tur den første tiden for å holde din gruppe unna de andre gruppene? Kanskje spiser dere på litt andre tider enn de andre gruppene? Det blir mange ulike varianter av oppstart, men alle har det til felles at folkehøgskolene vil sikre at ikke smitte sprer seg på skolen dersom en elev skulle være uheldig og være smittet med korona.

Når skolen er trygg på at ingen av elevene er smittet, vil elevene kunne bli bedre kjent på tvers av linjene.

Din skole vil gi deg informasjon om hvordan oppstarten blir akkurat der. Det er bare å ta kontakt om det er noe du lurer på!

Livet på skolen

Folkehøgskolene vil  ha økt fokus på håndvask eller spriting av hender og på generell hygiene. Mange folkehøgskoler har bygget om eller har justert bygningsmassen for å minske risikoen for smittespredning. I tillegg kan det bli noen endrede rutiner i matsalen eller andre steder der elevene samles.

Begrenset kontakt med omverden

Skolene ligger på svært ulike plasser med svært ulikt smittetrykk. Dersom det er lokal smitte der folkehøgskolen din ligger, kan det være at skolen begrenser trafikken ut av skolen. Dermed kan skolen sikre at alle fortsatt kan være sosiale på skolen uten risiko for at noen blir smittet utenfra.

Mange skoler har også tatt bort høstferien eller de vurderer å gjøre det dersom det blir mer smitte i samfunnet. Dermed vil ikke elevene bli smittet på ferien og ta smitte med tilbake til skolen.

Det viktigste for folkehøgskolene er at livet på skolen kan gå så normalt som mulig.

Dermed kan det være nødvendig å heller ha et slags «ytre skall» mot omverden dersom det skulle være mye smitte lokalt eller ellers i samfunnet.

Studieturer

Når det gjelder studieturer til andre land vil smittesituasjonen endre seg hele tiden og det er vanskelig å legge gode planer langt fram i tid. De fleste folkehøgskoler har flyttet studieturene til våren fordi de regner med at smittesituasjonen har blitt bedre til da. Samtidig jobber de også med å lage gode alternativer dersom landet skolen skulle reise til har fått en økning i smittetilfeller. Skolene har også lagt planer for flotte opplevelser i nærmiljøet og andre steder i Norge.

Folkehøgskolene vil alltid følge rådene og påbudene fra offentlige myndigheter.

Foto: Nordhordland folkehøgskule

Hvis smitte skulle oppstå

Vi håper at alle forholdsreglene som folkehøgskolene tar gjør at smitte ikke oppstår på noen folkehøgskoler. Skulle det likevel skje så vil folkehøgskolene ha karantene- og isolasjonsmuligheter slik at smitten ikke sprer seg til flere elever enn den eller de som er syke. Alle folkehøgskolene samarbeider med lokale helsemyndigheter og med lokalt helsevesen både nå og dersom det skulle oppstå smitte.

Hva kan du gjøre?

Vi oppfordrer alle våre kommende elever til å være forsiktige i tiden før de reiser på folkehøgskole. Hold deg unna store forsamlinger, vask hender, hold avstand til folk utenfor familien og de nærmeste venner og vær forsiktig under reisen til folkehøgskolen. Folkehøgskolene anbefaler at man enten reiser med privat transportmiddel eller at man bruker munnbind dersom man bruker offentlig transport til skolen.

Foto: Musikkfolkehøgskolen Viken

Dette blir et flott år!

Alle som jobber i norsk folkehøgskole står på for at du skal få et skikkelig fint år på en av våre skoler. Det skal bli lærerikt, sosialt og nyttig.

I år trengs folkehøgskolene mer enn noen gang! Elevene våre har hatt hjemmeundervisning på videregående skole eller på studiestedene de kommer fra, mange har mistet russetid og samvær med venner, og de er veldig, veldig klar for et år med nye vennskap og mye glede.

Vi gleder oss til å gi elevene våre et flott år!

Foto: Torkild Groven/Karmøy folkehøgskule

NB: Det går fortsatt an å søke om plass

De første folkehøgskoler starter opp 16. august og de siste starter opp i begynnelsen av september. Sjekk Restplasstorget for ledige restplasser. Om du søker i dag så har du kanskje plass allerede i morgen!