Eksklusivt samarbeid med Fretex

Til høsten starter en ny linje kalt Gjenbruk og redesign på Jeløy folkehøyskole. Et nært samarbeid med Fretex skal gi elevene nytt perspektiv.

Tekst: Marit Asheim

– Bakgrunnen for opprettelsen av linja er vårt engasjement for miljøet, sier lærer Per Olav Eliassen.

– Vi lever i et forbrukersamfunn hvor vi bruker mange ressurser vi egentlig ikke trenger gjennom vår bruk-og-kast mentalitet. Fretex har gjort mye spennende innen redesign de siste årene, og vi er glade for å skulle samarbeide med dem, fortsetter han.

Fretex 4

– På systuene til Fretex vil elevene få opplæring i søm, og de vil lære seg å tegne om og lage modeller og mønster for nye plagg, forteller Per Olav Eliassen, lærer på Jeløy folkehøyskole.

Systuer og arbeid med designere

Folkehøgskolen ligger i nærheten av Moss, men vil samarbeide med Fretex sentralt i Oslo og Drammen. Der er det egne systuer og verksteder hvor elevene skal få være med og få opplæring i.

– På systuene til Fretex vil elevene få opplæring i søm, og de vil lære seg å tegne om og lage modeller og mønster for nye plagg, forteller Per Olav.

– Man trenger ikke ha noen forkunnskaper, du vil lære alt du trenger her, men et ønske om å lære bør være til stede, sier han.

Elevene vil også få jobbe sammen med ulike designere i Fretex, og de vil få muligheten til å hospitere på hovedavdelingen der innsamlet tøy kommer inn. Det er stort apparat som er i sving med alt som kommer inn i løpet av en uke.

–  Redesign trenger heller ikke bare handle om klær, det kan like gjerne være møbler eller andre gjenstander som kan brukes på nytt, sier Per Olav.

– Fretex har for eksempel utarbeidet egne produkter der de bruker omslagene på gamle bøker og fyller det med nytt innhold. Disse populære notatbøkene selges i alle landets Fretex-butikker. Elevene våre vil også lære seg å lage slike, sier han.

Fretex 2

– Fretex har utarbeidet egne produkter der de bruker omslagene på gamle bøker og fyller det med nytt innhold. Disse populære notatbøkene selges i alle landets Fretex-butikker. Elevene våre vil også lære seg å lage slike, sier Per Olav.

Fretex har i tillegg flere spennende prosjekter knyttet til redesign, og tanken er at elevene skal få være med på flere av disse. Jenny Skavlan har for eksempel hatt et samarbeid med Hoppern skole i Moss, hvor hun sammen med flere elever sydde om kjoler til bruk på skoleball. Lignende samarbeid er det naturlig å se for seg at også folkehøgskoleelevene kan dra i gang eller være med på.

– Kanskje vil også våre elever starte opp et tilsvarende prosjekt med en skole i nærheten her, sier Per Olav.

Miljøprofil og samarbeid

I samarbeid med Framtiden i våre hender har over 40 folkehøgskoler et pågående prosjekt om bærekraft. Jeløy folkehøgskole er en av skolene som har engasjert seg i dette prosjektet.

– Denne nye linja passer godt inn i den miljøprofilen vi ønsker å ha på skolen, sier Per Olav.

– Vi håper dette blir en linje som kan være til glede og inspirasjon for de elevene som begynner her. Alt vi jobber med skal være lystbasert, fortsetter han.

I tillegg til arbeid hos Fretex vil elevene ha tilgang til eget syrom og verksted i klasserommet sitt på folkehøgskolen.

Fretex 1

– Tanken vår er at elevene skal få tenke nytt og la brukte ting få nytt liv, sier Per Olav.

– Vi ser at mange av våre nåværende elever bruker mye tid i bruktbutikker eller vintagebutikker, også når vi er på studieturer. På denne linja vil de få større mulighet til å utnytte dette bedre, sier han.

Klassen skal reise på studietur til Eindhoven for å besøke Den Nederlanske designuka. Inspirasjon herfra vil bli med hjem i skolehverdagen.

– Her vil alle ha mulighet til å komme med kreative innspill og ideer, og så kan man få jobbe med de materialene eller tingene man selv ønsker, avslutter Per Olav.