Det haster å søke folkehøgskole

Folkehøgskolene startet opptaket 1. februar. Allerede nå er flere linjer og skoler fulle. Det lønner seg derfor å søke på folkehøgskole så fort som mulig.

Ti grunner til at dette er Norges mest fornøyde elever

Folkehøgskolene har mottatt over 16.000 søknader fra ungdommer som ønsker å tilbringe et år på en av de 80 skolene rundt om i landet. Dette er et rekordhøyt antall søknader og mange folkehøgskoler melder om fulle linjer allerede nå.

– Folkehøgskole må være noe av det beste som finnes

Før søkte man i sommerferien

– Før i tiden søkte de fleste i løpet av sommerferien, forteller informasjonsrådgiver Marit Asheim hos Folkehøgskolene. – Men nå ser vi at flere og flere søker tidlig. Det betyr at det blir mindre å velge mellom for dem som søker seint.

Det er fortsatt mye å velge mellom, men Marit Asheim anbefaler at man sender søknad så fort som mulig for å være sikker på å få plass på akkurat den linjen og skolen man ønsker å gå på.

– Folkehøgskolen har en viktig plass i samfunnet

Hvorfor er folkehøgskolene så populære?

Det er flere grunner til at folkehøgskolene har blitt så populære, men Marit Asheim peker på at sosiale medier spiller en viktig rolle.

– Folkehøgskoleelevene har nok alltid vært svært fornøyde med året sitt. Før i tiden reiste de hjem og fortalte det til sin lillesøster og to kusiner, men nå legger våre elever ut flotte bilder og varme tekster på Instagram og SnapChat og da frister de nok mange venner til å også søke folkehøgskole.

- Før i tiden søkte de fleste i løpet av sommeren, forteller Marit Asheim fra Folkehøgskolene.

– Før i tiden søkte de fleste i løpet av sommeren, forteller Marit Asheim fra Folkehøgskolene.

Dette er folkehøgskole

Folkehøgskole er verdens frieste skole. På folkehøgskolen er det hverken karakterer, pensum eller eksamen. Vi tror nemlig du lærer bedre uten press.

På folkehøgskole får du prøvd ut et fag i praksis og ikke bare fordypet deg i teori. Du får tett oppfølging av engasjerte lærere. Klassene er gjerne små, med bare 10 – 20 elever.

Folkehøgskole på toppen av et fjell

Folkehøgskolene er verdens frieste skoler

Dette er folkehøgskole

Livet på folkehøgskole

Når du går på folkehøgskole, bor du på internat. Det vil si at du sover og spiser på skolen. På internatene er det enkelt- eller dobbeltrom, noen internater har bad på rommet, mens andre har bad på gangen. Ofte er det også kjøkken og fellesrom på internatene. Måltidene spiser du i spisesalen sammen med de andre.

Vi mener at man lærer mye av å bo sammen med dem man går på skole med. Du lærer å samarbeide og løse problemer ved å leve sammen med folk som er ulike deg selv. Du lærer også dine medelever å kjenne på en helt annen måte når du også bor sammen med dem.

Folkehøgskole handler ikke bare om det faglige. Det sosiale livet er også en stor del av året på folkehøgskole. Skolene arrangerer elevkvelder, bli-kjent-turer, og andre sosiale arrangementer.

Skilt på døren til et rom på en folkehøgskole

Man bor på skolen når man går på folkehøgskole

Finn din folkehøgskole