12 grunner til å reise til Sør-Amerika

Flere folkehøgskoler har studieturer til Sør-Amerika. Det er ikke tilfeldig! Her gir vi deg 12 gode grunner til å besøke kontinentet.

1. Fotografere pingviner!

Pingvin foto Solborg folkehøgskole

Midt i Magellanstredet en time med båt fra byen Punta Arenas ligger Isla Magdalena og nasjonalparken  Monumento Natural Los Pingüinos. Tusenvis av pingviner holder til på øya, som bare tillater besøk fra mennesker en time hver dag – for å beskytte den sårbare kolonien. Få land i verden tar bedre vare på naturen sin enn Chile og Argentina, samtidig som de gir fotografer muligheter til å dokumentere den magiske naturen.

2. Danse tango i Buenos Aires

Tango Argentina Solborg folkehøgskole

Buenos Aires er full av milongas, danseskoler hvor du får lært deg å danse tango. Klokka 21 begynner folk å dukke opp i de mørke kjellerlokalene i Milonga La Viruta, en av de mest kjente skolene. Nybegynnere kommer for å lære seg grunnstegene, mer erfarne danseløver fyller tangogulvet for å holde fast på ungdommen – enda noen timer, akkompagnert av levende musikk fra tangomusiker på ypperste nivå.

3. Oppleve argentinsk toppfotball på sitt mest gærne

fotball Argentina Solborg folkehøgskole

I den argentinske toppserien er 15 av lagene fra Buenos Aires. I år er det Racing Club de Avellada leder Superliga – for første gang siden 2014. Tre kamper gjenstår, stadion er stappfull, folk hopper så tribunene rister. Fotball i Argentina er mer intens enn noe annet sted. Livet på tribunene er like spennende som det som skjer på banen. Heia Racing!

Les også: Hvorfor har folkehøgskolene studiereiser?

4. Spise frokost 5000 meter over havet i Chile

geysir Chile Solborg folkehøgskole

18-seteren er parkert ved geysiren, bordet er dekket med juice, kaffe, baguetter og kjeks. 5000 meter over havet er lufta tynn, og dampen fra de mange geysirene spruter stråler i landskapet etter tur når trykket fra det glohete vannet seg gjennom sprekkene i bakken. Vi er nord i Chile, Argentina ligger en liten halvtime unna, vulkanen i bakgrunnen ligger i Bolivia.

5. Ri på hester sammen med gauchoer på pampasen utenfor Buenos Aires

hest ridning Argentina Solborg folkehøgskole

Rundt Buenos Aires er det utallige estancias, eller farmer. Hver gård har sin stall, gauchoer (Argentinas cowboys) har kontroll på hestene sine. Mens vi rir, fikser folkene på estanciaen en klassisk parilla (barbeque) med pølser, biff og salat. Ingen serverer større biffer eller spiser mer oksekjøtt enn argentinerne.

6. Fotografere gatefoto i fabelaktige Valparaiso

gatebilde Valparaiso Chile Solborg folkehøgskole

Valparaiso med grafittien, de klassiske jazzklubbene som La Piedra Feliz, cerroer (åsrygger) med sine assensorer (heiser), fargerike hus, fiskemarkeder og utsikt over Stillehavet. En by ulik alt annet og gatefotografenes drømmeby. Valparaiso er Chiles viktigste havneby, mot vest er det med noen små øynasjonen ingen ting før Australia.

Les også: Skreddersydde studieturer

7. Surfe ved verdensberømte Punta das Lobos i Pichilemu

surf Chile Solborg folkehøgskole

Chile er et surfernes Mekka, Pichilemu er selve paradiset, surfere kommer fra hele verden for å teste ut de svære bølgene ved Punta de Lobos, vi prøver ut de mindre inne ved land.

8. Dra hjem til chilenske studenter i Santiago

student Chile Solborg folkehøgskole

Benjamin er student i Santiago. På fritiden er han magiker, med flere triks opp under ermet. Han og vennene hans åpner opp hjemmet for oss og inviterer oss inn på «Timar Once» eller kveldste, en vanlig chilensk tradisjon.

9. Sove på stranda i Pan de Azucar

strand Pan de Azucar Solborg folkehøgskole

Vi slår opp teltene på stranda i Pan de Azucar, 40 mil fra nærmeste større by, i sjøen svømmer delfiner, pingviner klamrer seg til Isla pan de Azucar, og vi våkner til lyden av bølger som krasjer mot land. Bak oss er det bare ørken hele veien til Andesfjellene.

Se alle linjetilbud på folkehøgskole med studietur til Sør-Amerika

10. Bade i saltlaguner i verdens tørreste ørken

saltlagune Solborg folkehøgskole

Atacama er verdens tørreste ørken. Noen steder har ikke sett regn på 50 år. Spredd utover landskapet ligger små laguner fulle av saltvann, avkjølende og svalende å flyte på – å kalle det svømme er misvisende der vi ligger og dypper på overflaten.

11. Fotografere verdensstjerner på musikkfestival i Santiago

musikkfestival Santiago Solborg folkehøgskole

Sam Smith, Post Malone, Twenty-one Pilots, gamle travere som The Strokes, ferske navn som Years and Years eller Troye Sivan, musikkfestivalen Lollapalooza drar til seg store verdensstjerner, vi nyter og fotograferer.

12. Våkne ved foten av levende vulkaner

vilkan Solborg folkehøgskole

10 levende vulkaner i en ring rundt ørkenbyen San Pedro de Atacama, blant dem Lizancabur, en av verdens aller vakreste. Det er helt ok å våkne opp til synet av de – (og kjenne jorden riste under våre føtter).

Ble du fristet? Vi håper det! Studieturene våre er like forskjellige som linjetilbudene. Dette er derfor bare noe av det kontinentet har å by på. Klikk videre for å lese om de ulike linjene som reiser til Sør-Amerika, og se hvilke opplevelser du kan velge mellom.