Ny NOU: Gleder seg til å fordype seg i folkehøgskolene

Gunnar Birkeland og Astrid Elisabeth Moen er utnevnt til å sitte i det offentlige utvalget som skal se nærmere på folkehøgskolenes samfunnsoppdrag.

Regjeringen har i dag oppnevnt et offentlig utvalg som skal se nærmere på folkehøgskolenes samfunnsoppdrag.

– Ikke alt som teller, kan telles, sier leder i Folkehøgskolerådet, Gunnar Birkeland, etter at han i dag ble utnevnt til å sitte i det offentlige utvalget som skal gjennomgå folkehøgskolene.

– Dette er en gylden mulighet til å få oppmerksomhet rundt folkehøgskolens sanne mandat og verdien som folkehøgskolen har for menneske og samfunn, legger han til.

Leder av Folkehøgskolerådet, Gunnar Birkeland, er et av 11 medlemmer i det offentlige utvalget som skal se nærmere på folkehøgskolene.

Regjeringen oppnevnte i dag et offentlig utvalg under ledelse av Rode Margrete Hegstad som skal se nærmere på folkehøgskolenes samfunnsoppdrag, skolenes faglige kvalitet, økonomiske og administrative rammer og kunnskapsgrunnlaget for skolene.

– Det viktigste for meg i dette arbeidet er at folkehøgskolen beholder sin frihet som et skoleslag som bidrar inn i samfunnet med sin uavhengige rolle, sier Astrid Elisabeth Moen, assisterende rektor ved Sund folkehøgskole, som også er utnevnt til å sitte i utvalget.

Folkehøgskolen er nødvendig nettopp fordi den danningsprosessen elevene er gjennom ikke kan kvantifiseres og måles.

Astrid Elisabeth Moen, assisterende rektor ved Sund folkehøgskole, ser frem til å fordype seg i folkehøgskolene.

Viktige verdier

Det offentlige utvalget som også skal bestå av representanter for elevene, universitets- og høgskolesektoren, videregående skole, statsforvalterne mm, skal også se nærmere på elevenes vilkår.

– Stadig flere ungdommer går på folkehøgskole, og setter stor pris på å kunne lære uten å bli vurdert med karakterer, men bygge karakter og utvikle seg i frihet, sier Astrid Elisabeth Moen.

– Det er viktig at vi kan ta vare på disse grunnleggende verdiene i folkehøgskolen, sier hun.

Demokratisk og alminnelig danning gir en personlig og samfunnsmessig «gevinst» som jeg tipper også ville gi utslag i et samfunnsøkonomisk nytteperspektiv om noen skulle forske på det, sier Gunnar Birkeland.

– Utfordringen blir å delta i samtalen om hvem mennesket er på jorden og være tydelig på folkehøgskolens ikke-instrumentelle rolle, avslutter han.

Håper på åpen prosess

Daglig leder i Folkehøgskolerådet, Anne Tingelstad Wøien, gleder seg over at både Birkeland og Moen skal delta i utvalget.

– Vi håper på en åpen og inkluderende prosess til det beste for hele folkehøgskolelandskapet, og at resultatet av arbeidet med denne NOU-en vil styrke folkehøgskolens mulighet til å fylle rollen som en sterk danningsinstitusjon i samfunnet, sier Wøien.

Anne Tingelstad Wøien, daglig leder i Folkehøgskolerådet, ser frem til ny NOU om folkehøgskolen.

Bredt utvalg

Det offentlige utvalget regjeringen har oppnevnt favner bredt. På lenken under kan du se hele utvalget.

Les regjeringens melding om utvalget