Når skole blir så gøy at du ikke vil ha fri

Fotoelevene på Lofoten folkehøgskole har mørkerom, studio og datalab tilgjengelig døgnet rundt. For kreative ungdommer er det nesten vanskelig å ta pauser.

Tekst: Marit Asheim

– Skal du bli god til å ta bilder må det trening til. Det kan sammenlignes med å spille et instrument eller å prestere i en idrett. Du trenger tid, sier fotolærer Peder Pedersen.

– Nettopp derfor tror jeg folkehøgskole er det perfekte stedet for å utvikle seg som fotograf. Her har du utstyr tilgjengelig døgnet rundt, og du har fri tilgang på mange ulike modeller. Positive medelever stiller gjerne opp når det rigges til fotoshoot, enten det er på ski eller i studio, sier han.

anna öhlund_01

På folkehøgskolen har du fri tilgang på modeller når det skal rigges til fotoshoot, enten det er på ski eller i studio. FOTO: Anna Ölund.

Norges største mørkerom

Det mangler heller ikke på disponibelt utstyr på skolen. Et godt utrustet studio brukes flittig, sammen med datalab og egne fremkallingsmaskiner – både i farger og svart/hvitt. I tillegg står det som kanskje er Norges største mørkerom til fri disposisjon. Elevene har egne nøkler, og forteller om høy musikk på radioen og arbeid ut i sene nattetimer.

– Vi erfarer stadig at folkehøgskolen er et godt springbrett for en videre fotokarriere. Rektor på Norsk Fotofagskole i Trondheim er for eksempel veldig imponert både over utstyret vi har her, og elevenes bilder. Jeg tror at et år med foto på folkehøgskole er ypperlig for alle som vurderer å arbeide med noe innenfor foto eller design senere, sier Pedersen.

lofoten fhs 03

Anna Lovehed, Lars Magnus Lie, Mathias Gjesdal Hammer og Aurora Wilhelmine Linchausen er enige om at det er en stor fordel med folkehøgskole at de har utstyr tilgjengelig døgnet rundt.

Elevene er enige, og tror slett ikke fotofaget er dødt tross hvermannsens mobilkameraer og fotoapper.

Alle kan ikke ta bilder, selv om alle tror de kan det gjennom enkle grep på mobiltelefoner og apper. Vil du holde på med foto må du forstå og kunne gå i dybden for å komponere et bilde. Det holder ikke å trikse og mikse med en app. Og så er det jo selvfølgelig mye mer spennende å lage fargekombinasjoner selv – uten kunstige filter, sier Anna Lovehed fra Stockholm.

– Hvordan få uttrykt gjennom et bilde det jeg ser og føler er slett ikke så enkelt som folk tror, legger hun til.

Naturperler i nord

Folkehøgskolens beliggenhet er ypperlig for den som vil fange naturøyeblikk gjennom kameralinsa.

– Naturen her oppe er faktisk enda mer spektakulær enn jeg trodde, sier Mathias Gjesdal Hammer som har bodd de siste ti årene i USA.

– Lyset her er helt spesielt. Man kan se bilder som ligner malerier fra 1600-tallet og tenke at det der må være kunstig. Men så fint er det altså, sier Aurora Wilhelmine Linchausen fra Åsgårdstrand.

De forteller om turer i nærmiljøet til nedlagte fiskevær og forlatte bygg, storm i havgapet og nordlys over skoleplassen. I tillegg har de vært på både ørne- og hvalsafari.

Hampus_Lundgren_02

FOTO: Hampus Lundgren (elev)

– Du trenger ikke være spesielt kreativ for å gå på en fotolinje, og du må heller ikke ha holdt på mye med foto tidligere. Her lærer du uansett hvordan du bør tenke for å fortelle en historie gjennom bildene dine, sier Lars Magnus Lie fra Bærum.

– Flere av elevene her har nesten ikke rørt et kamera før de kom til skolen, og det går helt fint, sier han.

– Man velger selv hva og hvor mye man vil lære i løpet av året. Men mulighetene er store om man går inn for å få mest mulig ut av dagene, sier Anna.

– Det fine er at hver enkelt elev får utfordringer ut fra eget nivå. På den måten lærer alle noe nytt, sier Aurora.

150923_010

Frihet gir god læring

– Vi får konkrete oppgaver å jobbe med, men står samtidig veldig fritt til å løse dem. På videregående får man dårlig karakter om man beveger seg bort fra oppgaveteksten når den løses. Her kan det være et pluss. Læreren ser på oppgaveteksten som et utgangspunkt, ikke en fasit. Det er veldig deilig, men også ganske uvant, sier Aurora.

Elevene er enige om at å fremkalle egne bilder i mørkerom er noe av det mest spennende de har vært med på så langt i år, og de setter stor pris på alt utstyret de har tilgjengelig til enhver tid.

Mørkerom

Elevene er enige om at å fremkalle egne bilder i mørkerom er noe av det mest spennende de har vært med på så langt i år.

– At vi har alt utstyr her til fri bruk døgnet rundt er helt unikt, sier Anna.

– I tillegg har vi hyggelige lærere som er veldig engasjerte i faget sitt. Det betyr at vi kan spørre dem om hva som helst når som helst, og de tar seg alltid tid til deg, sier hun.

Å få tilbakemeldinger på egne bilder fra både medelever og lærere er også lærerikt.

– Etter en oppgave går vi alltid gjennom resultatet til alle i klassen, med kommentarer både fra de andre elevene og fra lærerne. Konstruktive tilbakemeldinger og tips til hva som kanskje kunne vært gjort annerledes lærer vi mye av, sier Mathias.

Christoffer_Meyer

FOTO: Christoffer Meyer (elev).