Lev som en viking!

Bli med på et dypdykk ned i vikingtiden med håndarbeid, tokt og praktisk arbeid.

– Vikingliv er innom det meste av hverdagen slik den var for tusen år siden. Men vi har nok litt mer moderne rammer til daglig rundt oss.

Slik beskriver lærer Stig Gunnar Myren den nye linjen ved Fjordane folkehøgskule, Vikingliv. Gjennom ett år på folkehøgskole opplever elevene hvordan det var å leve som en viking ned i den minste detalj. Elevene blir en del av hverdagen, reisene og festen ved å prøve seg i rollen som håndverker, hvor mat, metall, tre, stoff, skinn, glass og leire formes av elevene.

Redskaper elevene har smidd selv.

På Vikingliv må elevene lage redskaper og klær selv.

– Til daglig er det mye håndarbeid og det å lage seg ting i ulike teknikker, men vi setter også av god tid til inn i sagaene, historie, samfunn og tro.

Vikinglinjen krever ingen forkunnskaper og med unntak av en god kniv, spikkekniv og ei øks kreves det ikke at elevene har med seg utstyr fra vikingtiden. Elevene skal lage det meste selv.

– Fra klær, reise-kiste, bestikk, fat og kopp.

Stig Gunnar Myren

Stig Gunnar Myren, lærer ved Vikingliv.

Les mer om Fjordane folkehøgskule

Praktisk linje

– Dette er en gjøre-linje. Vi prøver å holde oss i gang med praktisk arbeid det meste av tiden.

Derfor mener Stig Gunnar at dette er en god linje for dem som ønsker seg en variasjon i arbeidsoppgaver – og breddekunnskap om vikingenes liv.

Vikingliv_06

På Vikingliv lærer elevene flere ferdigheter de trenger som vikinger.

– Det enkleste målbare målet er: At utprøving av mange teknikker og praktisk arbeid skal gi deg sjansen til å oppdage noe du brenner for innen håndverk og håndarbeid. Uansett vil elevene få med seg mye praktisk kunnskap som de tar med seg videre i livet.

Et av mottoene på linjen er i følge Stig Gunnar: «Bedre røft enn kjøpt!».

– Med det forstår en at førstegangsprosjekt av og til blir røffe i kantene, men en har mestret det. Og det fungerer bra!

Nå håper Stig Gunnar at de får på plass et lite tun fra vikingtiden.

– Det er kjekt å kunne jobbe i historisk mer korrekte rammer.

Lærer Lindmo å smi

Ut på tokt

Gjennom ett år på vikingliv-linjen får elevene oppleve alle sidene ved vikingtiden. Også det å reise på tokt. Med besøk til Østlandet og Oslo får elevene et dypdykk i hva byen har å by på fra vikingtiden, før turen går til Island.

Vikingliv_02

Elevene skal ut på tokt og seile med vikingskip.

Der vil de modigste elevene få prøve seg på å ri, og ikke minst på Islands tradisjonelle nasjonalsport – glima-bryting. Det vil også bli bading i varmekilder, og de vil se landskapet som deler av Game of Thrones er spilt inn i.

Siden mye av transporten i vikingtiden foregikk på vannet, vil elevene besøke lokale skipsbyggere. Her vil de få kunnskap om vikingskip, hva som kreves av et mannskap og hva som kreves av en god båt.

Satser på vikingtiden

Vikingtiden er viktig rundt Nordjord, og vikinglinjen er en del av denne satsingen. Bare fem minutter fra Fjordane folkehøgskole arbeides det med å gjenskape Norges største funn av et vikingskip.

– Myklebust-skipet blir omtrent 30 meter langt. Vi får av og til hjelpe til med praktisk arbeid rundt skipet, sier lærer Stig Gunnar Myren.