Lærer Lindmo å smi

Vikinglinja på Seljord folkehøgskule har fått mye internasjonal oppmerksomhet i det siste. I kveld er lærer Jeppe Nordmann Garly gjest hos Lindmo.

Tekst: Marit Asheim
Foto: NRK

lindmo_23.10.15_252Journalistene har nærmest stått i kø. Både New York Times, BBC, NBC og The Guardian har alle besøkt lille Seljord. Hvorfor? De er nysgjerrige på den nye vikinglinja på folkehøgskolen.

– At «the land of vikings» faktisk har et vikingstudium, virker både eksotisk og litt vilt. Det gjør nok at folk kommer såpass langveisfra. Men om de venter seg høy sverdføring og slåssing har de kommet feil, ler Jeppe.

Vikinglinja i Seljord handler nemlig aller mest om gamle, tradisjonelle håndverksformer.

– Her har vi en veldig praktisk tilnærming til vikingtiden. Hverdagen vår er i sløydsalen, sier Jeppe.

Lang håndverkstradisjon

Folkehøgskolen i Seljord har lang tradisjon med undervisning i kunst og håndverk. Men som flere andre skoler har de opplevd nedgang i antall søkere til denne linja. I fjor tenkte skolen litt nytt, opprettet en vikinglinje, og fikk hentet inn lærer Jeppe Nordmann Garly fra Danmark.

– Jeg oppdaget stillingsutlysningen, sammen med over 26 000 andre, og tenkte at dette måtte være perfekt for meg, sier Jeppe, som tidligere har holdt både historiekurs og undervist i sølvsmie på en folkehøgskole for pensjonister i Danmark.

– Min tanke med linja er å lære elevene mange forskjellige typer håndverksteknikker. Vi skal smi, jobbe med lær, tekstiler og trearbeid, sier Jeppe.

Til kveldens tv-sending har også programleder Anne Lindmo fått prøve seg som viking.

– Jeg tok med en mobil smie, og sammen jobbet vi noen timer ute i Oslomarka, sier Jeppe. Resultatet blir å se på skjermen.

lindmo_23.10.15_242

Venteliste og «kloke hender»

– Det er mange måter å lære på. Jo mer konkret noe er, og jo mer man kan gjøre med hendene, desto klokere tror jeg man blir.  Dette vil vi bidra til på Seljord, sier Jeppe.

Disse «kloke hendene» forteller han mye om hos Lindmo, der han også møter kunster Magne Furuholmen.

– Mange av teknikkene vi bruker er både eksotiske og helt nye for elevene, men ungdommene er kjempeflinke til å ta til seg og lære. Alt vi lager er basert på historie og arkeologiske funn, det skal være ekte, sier Jeppe.

Kontrastene på linja er store. Så langt har elevene både vært med på broderikurs og svettet i smia.

– I løpet av året skal elevene lage seg en «viking basic kit», sier Jeppe, og mener med det ting man vil ha bruk for. Klær skal håndsys, belter, sko og vesker skal produseres i lær, skjeer, kopper og boller skal lages i tre, og det skal støpes brosjer og beltespenner. For å nevne noe.

Interessen for skoletilbudet har vist seg å være stor – i hele verden. Forrige uke kom en henvendelse fra en israelsk journalist, og enkeltpersoner fra både Costa Rica og USA har tatt kontakt. Årets klasse har 14 elever, og det var venteliste før skolestart.

– Nå venter vi spente på søknadene for neste år, sier Jeppe.