Hva slags mat får man på folkehøgskolen?

Man bor på folkehøgskolen, og det betyr at man også spiser de fleste måltider der. Men hva slags mat får man?

tag_fhsmat_1460664626 - 2

Maten varierer fra skole til skole

De fleste folkehøgskoler serverer fire måltider hver dag. Du får også mat i helgen, men det varierer fra skole til skole om det er tre eller fire måltider da.

Frokost

Frokosten serveres typisk en halv eller en hel time før undervisningen eller morgensamlingen begynner. De fleste skoler setter fram ulike frokostvarianter slik som brød og pålegg, frokostblandinger, yoghurt og frukt og grønt slik at elevene selv kan lage den frokosten de foretrekker. På noen skoler lages det grøt i helgene eller det lages andre frokostvarianter tilpasset skolens profil.

Det er juice, melk, kaffe og te å drikke til frokosten.

tag_fhsmat_1460620091

Godt brød hører med til frokosten

Lunsj

Lunsjen er ulik fra skole til skole og fra dag til dag. På noen skoler smører elevene matpakker til frokost som de spiser til lunsjen. Dette gjelder spesielt hvis elevene skal ut på tur. På andre skoler serveres det salatbar, brød og pålegg, og noen enkle varme retter. Kanskje det en dag er vafler eller hjemmebakte rundstykker? Eller kanskje man griller pølser ute?

Det er store variasjoner på lunsjen på folkehøgskolene – akkurat som det er det på mange skoler og arbeidsplasser.

mat, spisesal, lunsj, hygge, samvær, kjøkken

Det er utrolig hyggelig å spise tre eller fire måltider sammen. Foto: Stig Norderhaug

Middag

Middagen serveres gjerne mellom klokken tre og fire på ettermiddagen og markerer ofte overgangen fra linjeundervisning til valgfagsundervisning eller elevstyrte aktiviteter.

Middagen er dagens store måltid og her serveres det gjerne varm mat. De fleste skoler serverer gjerne både tradisjonsrik norsk mat, internasjonal mat og mer eksperimentell mat. Mange skoler har kjøttfrie dager og en eller flere ukentlige dager der det serveres fisk.

Skolens profil er svært viktig for hvilken mat som serveres til middag. Hvis skolen har en økologisk profil eller en miljøprofil, så vil middagen bære preg av dette. Det samme gjelder hvis skolen har en profil der det legges vekt på mat og kosthold. Elever som går på skoler med jakt- og fiskelinjer, kan være heldige å få mat rett fra havet eller skogen og elever på skoler med eget landbruk, kan få hjemmedyrket mat.

mat, tallerken, økologisk, fosen folkehøgskole

På Fosen folkehøgskole er de nesten fullt ut selvforsynt med råvarer fra eget kjøkken, og kan skilte med 90% økologisk mat.

Kveldsmat

Dette er vanligvis dagens siste måltid og det serveres gjerne rundt klokken sju. Kveldsmaten består gjerne av brødmat, rester fra middagen eller enklere lune retter. Også her vil det være store variasjoner fra skole til skole.

tag_fhsmat_1459891355-2

Man forsyner seg gjerne selv av kveldsmaten

Allergier, vegetarmat og spesielle dietter

Det lages mat tilpasset ulike allergier og det serveres vanligvis også vegetarmat dersom skolen har elever som er vegetarer. I tillegg tilpasser skolen måltidene til elever som for eksempel ikke skal spise svinekjøtt eller som har andre hensyn å ta med maten.

Enkelte skoler har det som en del av sin profil at det skal være et bredt tilbud av vegetarmat og mat tilpasset veganere og at det er kjøttfrie dager flere ganger i uken.

Si fra til skolen når du søker om plass slik at de er klar over at du trenger spesielt tilpasset mat.

tag_fhsmat_1460036268-2

Noen ganger serveres det flere ulike retter slik at alle kan velge det som passer best

Mat på tur

På folkehøgskolen er man ofte ute på tur, enten det er en kortere tur i fjellet eller en lengre studietur til et annet land. Opplegget er ulikt fra skole til skole og fra linje til linje, men også på turen vil maten være sentral. På noen skoler organiseres det felles måltider og på andre skoler får elevene i oppdrag å skaffe eller å lage maten selv. Uansett så vil maten alltid være en viktig del av turen og en viktig del av opplevelsen.

tag_fhsmat_1460280609

Maten smaker enda bedre ute i naturen

Elevene hjelper til

På de fleste skoler har elevene kjøkkentjeneste. Det betyr at de har ansvar for å sette fram mat, ta oppvasken og å rydde. Man har ikke kjøkkentjeneste hele året da det går på omgang mellom alle elevene.

Enkelte skoler har linjer med mat-relaterte fag. Der lager elevene mat og kaker som både de og resten av skolen kan få smake på. Sjekk ut alle matlinjene på folkehøgskolene.

I tillegg har mange folkehøgskoler valgfag der elevene kan få komme inn på kjøkkenet for å lære å lage spesielle retter. Det kan være kurs i asiatisk mat, kurs i å bake kaker eller kurs i hvordan man sløyer og tilbereder fisk.

2015-12-14_1450117983

Kjøkkentjeneste er ikke så verst 🙂

Mat er kos

Man spiser ikke bare for å bli mett. Det er også mye kos med maten. Dager der man lager noe litt ekstra godt. Dager der man markerer viktige dager. Det er tradisjoner og det er spennende nye retter.

I tillegg er det gode samtaler med venner. Maten spises rundt et langbord og det er der man får høre hva de andre har lært i løpet av dagen. Kanskje man tar en sang eller noen har viktig informasjon de ønsker å dele?

Maten er viktig på folkehøgskolene!

tag_fhsmat_1460311863tag_fhsmat_1460364734tag_fhsmat_1460455741tag_fhsmat_1460460893tag_fhsmat_1460469971tag_fhsmat_1460568846tag_fhsmat_1460624444tag_fhsmat_1460903607