- Folkehøgskolen har betydd mye

– Året mitt på Trøndertun ble avgjørende for videre karrierevalg. Det var rett og slett helt fantastisk, sier Kari Jahnsen, alias Farao.

Tekst: Marit Asheim

– Mitt folkehøgskoleår var lagt fra noe tulleår. Her møtte jeg faglig sterkt kompetente lærere, som tok musikk som yrke veldig seriøst, sier Kari Jahnsen, bedre kjent som Farao.

rockelinja på Trøndertun fikk hun sitt første møte med det å spille i band, og for første gang tenkte hun tanken at musikk også kunne bli en yrkesvei.

– Mye av undervisningen var lagt opp til at vi skulle fortsette med musikk. Jeg ble imponert over hvor seriøst de tok både fagene og oss. Skolen forberedte oss virkelig på å bli musikere, sier hun.

kari farao

Les mer om Trøndertun folkehøgskole

Ut av komfortsonen

Kari satte stor pris på å komme inn i et skolemiljø hvor hun møtte mange med de samme interessene som seg selv. Samholdet både i klassen og på skolen omtaler hun som unikt, og flere av medelevene har hun fortsatt god kontakt med.

– Vennskapene fra folkehøgskolen betyr noe helt spesielt. Vi tilbrakte tross alt mer tid sammen enn du gjør med noen andre venner. Det samholdet du får da blir helt spesielt, sier hun.

Skal hun nevne en spesiell opplevelse som har betydd mye, må det bli jamsessions med lærer Stian Westerhus.

– Stian dirigerte denne jamsessionen på en måte som gjorde at alle følte seg inkludert. Jeg tror det er første gang jeg ikke følte meg redd for å teste ut noe nytt sammen med andre. For musikere handler det mye om «attitude», om å være kul. Konkurranse tar fort overhånd, og man bygger et image som det er skummelt å bevege seg ut av. På disse jamsessionene lå derimot fokuset på samarbeid i motsetning til konkurranse, sier Kari.

Musikk på folkehøgskole

– Elevene digger at jeg har musikk som hobby

– Føles som om det var i går

Fra Trøndertun gikk veien videre til Liverpool og LIPA. Kari, som egentlig kommer fra Valdres, har senere bodd flere år i London. Nå har hun base i Berlin. Debutalbumet «Till It’s All Forgotten» kom midt i september, og har fått strålende anmeldelser. To måneder på turné gjennom både USA, Frankrike, Tyskland, England – og til sist Norge, er akkurat avsluttet. Som UKAs artist under UKA i Trondheim, måtte hun også tilbake til Trøndertun for å hilse på.

– Det var litt rart å være tilbake. Selv om det har gått åtte år, føles det som om det var i går at jeg gikk der. Men stemningen var fortsatt akkurat den samme, sier Kari. Hun rakk også være med på dagens huskonsert, som publikum. En viktig arena, også med gode samtaler om både fremføring og musikk.

– Musikk er noe subjektivt. Det finnes ikke noe som er verken riktig eller galt. Akkurat det er de gode på å formidle på Trøndertun, sier Kari.

– Jeg vil leve av musikken!