- Folkehøgskolen ga meg mer motivasjon, og gjorde det lettere å velge studie

Ingrid Sunniva var sliten etter videregående, og søkte litt tilfeldig på folkehøgskole. Året ble over all forventning. Hun fikk mer motivasjon for studier, og det ble lettere å velge riktig.

– Jeg var egentlig ganske usikker på hva jeg ville studere etter videregående, forteller Ingrid Sunniva Fjæran Opheim fra Ål i Hallingdal.

Flere venner snakket om folkehøgskole, og hun ble litt nysgjerrig. Det nærmet seg starten av opptaket 1.februar, og hun bestemte seg for at det ikke skadet å søke. Om hun landet på studier senere kunne hun jo si fra seg plassen på folkehøgskolen.

– Jeg hadde lyst på et aktivt år hvis jeg skulle gå på folkehøgskole, og så derfor på ulike linjer med idrett og friluftsliv. Til slutt landet jeg på den linja som hadde mest nytt, eller ting som jeg ikke hadde prøvd før, forklarer hun.

Jeg ville ut av komfortsonen og teste meg selv litt.

Ingrid Sunniva får hjelp til å ta på seg våtdrakt. Sjø i bakgrunnen.
Ingrid Sunniva valgte linje ut fra hvor hun kunne få prøve mest mulig nytt. Året på Valdres folkehøgskole ble over all forventning.

Les også:

Sånn velger du folkehøgskole: Elevene gir sine beste tips!

Over all forventning

– Jeg kjente ingen andre da jeg kom til folkehøgskolen, men det gikk fort over. Alle hadde det samme ønsket om å bli kjent, og folk var imøtekommende og sosiale. Det gikk fort å få venner, forteller hun.

– Selv om vi var omtrent 140 elever fikk vi et veldig godt samhold på hele skolen.

Det sosiale miljøet er også noe hun trekker frem som det aller beste med året.

Valdres folkehøgskole

Sted: Leira i Valdres
Elevplasser: 140
Linjer: 14
Undervisning pr. uke: 35 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

For min del ble året over all forventning! Selv om jeg fikk utrolig mange fine naturopplevelser, er det helheten og det sosiale som ble høydepunktet. Jeg møtte så mange fine mennesker!

– Vi fant på så mye forskjellig, og det var alltid noe som skjedde på skolen. En gang i uka hadde vi for eksempel elevkvelder, hvor vi gruppevis hadde ansvar for å underholde resten av skolen. Det var utrolig gøy!

Noen av høydepunktene med klassen var surfecamp på Stadt og hundekjøring på Langedrag.

– Jeg hadde aldri prøvd surfing før, så det var gøy å få til. Vi lærte flere nye aktiviteter gjennom året. Noen av dem kommer jeg helt sikkert til å fortsette med.

åtte elever med hvert sitt surfebrett oppstilt på stranda
Et høydepunkt på linja ble å surfe på Stadt. Ingrid Sunniva hadde aldri prøvd det før, men syntes det var spennende å teste seg selv utenfor komfortsonen.

Mer motivasjon for studier

Å bo sammen med 140 andre ungdommer lærte også Ingrid Sunniva mye om seg selv. Hun ble tryggere og mer sosial.

– Jeg lærte mye om hvordan jeg opptrer i situasjoner utenfor komfortsonen. Det har vært nyttig! Dessuten lærte jeg mye om sosiale settinger. Jeg har blitt mye flinkere til å snakke med nye mennesker, og tilpasse meg ulike miljøer.

Pausen fra press og karakterer gjorde at hun fikk bedre tid til å finne ut hva hun egentlig ville gjøre videre.

På hyttetur. Bilde tatt ovenfra av sju elever som sitter tett sammen i samme sofa.
Det sosiale miljøet på folkehøgskolen ble et høydepunkt for Ingrid Sunniva. Selv om de var 140 elever på skolen var det lett å bli kjent med alle.

Jeg merket at jeg var litt skolelei etter videregående. De siste tre årene hadde jeg ikke gjort så mye annet enn skole. På folkehøgskole fikk jeg litt avstand fra dette presset. Det gjorde at jeg ble mer motivert til å studere.

– Med litt avstand fra videregående var det også enklere å se hva jeg egentlig brant for. Det gjorde det enklere å velge riktige studier.

Lærer raskere

I dag studerer hun biologi ved NTNU i Trondheim. Et valg hun trolig ikke hadde tatt om hun hadde startet rett på studier etter videregående.

– Studievalget mitt er nok også litt påvirket av folkehøgskolen. Der merket jeg hvor mye glede jeg fikk av å være ute. Jeg ville lære mer om naturen, og velge et fag hvor jeg også har mulighet til å gjøre ting ute.

Det var ikke bare studievalget som ble enklere etter folkehøgskoleåret. Lysten til å lære mer var også blitt større.

– Jeg tror nok at jeg hadde vært mer sliten om jeg hadde startet på studier rett etter videregående. Det hadde nok også hatt innvirkning på trivselen min.

Jeg merker at jeg har mye mer motivasjon for å studere nå, og tror også at jeg lærer raskere.

Ingrid Sunniva på isklatring. En stor foss lagt i is i bakgrunnen.
Mye tid ute har gitt Ingrid Sunniva lyst til å lære mer om naturen. I dag studerer hun biologi ved NTNU.

Etter folkehøgskoleåret var det dessuten enklere å reise til ny by for å studere. De var mange fra folkehøgskolen som valgte Trondheim.

– Det var en ekstra trygghet å kjenne så mange da jeg reiste til Trondheim. Vi er fortsatt mange fra folkehøgskolen som har kontakt her, og det er veldig hyggelig.

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Her kan du lese mer om 84 folkehøgskoler og over 900 ulike linjer.

Finn din folkehøgskole