Til hovedinnhold

En fordel å være liten

Blant de 80 norske folkehøgskolene er det stor variasjon i størrelse og elevtall. Med sine 46 elever er Solbakken folkehøgskole en av de minste. – En stor fordel, sier elevene.

Tekst: Marit Asheim

 

– Vi har besøkt flere større skoler, og jeg er veldig glad for at det er akkurat her jeg er elev, sier Juliane Solvang Danielsen.

– Med få elever blir det et tettere miljø hvor absolutt alle kjenner alle. Det gjør du ikke nødvendigvis når skolen er mye større, sier hun.

– Her blir også hver enkelt sett av lærerne. De spiser med oss hver dag, og flere av dem bor i tillegg på skoleområdet. Det gjør at vi kan ha lange samtaler når vi ønsker, sier Anders Lærum Espeseth.

Solbakken 4

Anders, Juliane og Nami er etter tiden på Solbakken folkehøgskole sikre på at de vil satse videre med teater.

Alle på én linje

Skoleformen på Solbakken skiller seg også litt fra andre folkehøgskoler. Her går alle elevene på én og samme linje – Teater, sang og dans.

– Med et lite skolemiljø blir man fort kjent og trygg på hverandre. Det er en fordel på dette fagområdet, sier Anders.

– Vi jobber veldig tett, og med for eksempel dans på timeplanen blir det mye fysisk og intimt. Da er det fint at man kjenner hverandre så godt, sier han.

– Her har alle de samme interessene, og mange ser også for seg en fremtid i bransjen. Det er et godt utgangspunkt for miljøet, supplerer Nami Kitagawa Aam.

Selv har hun danset nesten hele livet, og gått på ballettskole i Hamburg. Scenevant er hun med andre ord, men teater hadde hun aldri prøvd tidligere.

– For meg var derfor folkehøgskole et perfekt valg for å få testet noe nytt. Og det er det fine med Solbakken – her kan du komme som elev uansett om du er uten erfaring eller har holdt på med teater i mange år. Du vil uansett møte utfordringer som passer deg, sier Nami.

–  Lærerne er flinke til å gi oppgaver og utfordringer som passer alle. Vi er en god blanding her av elever med og uten erfaring. For mange var det for eksempel en høy terskel i starten av året å skulle stå foran andre å synge. Det er gøy å følge utviklingen til hverandre gjennom noen måneder. Nå er alle mye mer trygge på seg selv, sier Juliane.

solbakken 1

Dyktige lærere

Selv om alle elevene på Solbakken går på samme linje, skal de gjennom mange ulike emner og fag i løpet av et år. På timeplanen står både skuespillerteknikk, stemmebruk, musikaldans, jazz, yoga, kor og samtidsdans.

– Her får du virkelig smake på alt! Og gjennom produksjoner og oppsetninger får vi i tillegg jobbet med både lyd, lys og opprigging, sier Anders.

– Vi lærer utrolig mye på kort tid!

– Lærerne her har et veldig høyt faglig nivå. Korlæreren vår har for eksempel instruert sangere på Det Norske Teatret, og flere har mye erfaring som skuespillere, sier Nami.

– Vi har også valgfag, hvor det er mye forskjellig å velge i. Alt fra «lær å lese noter» til crossfit og kickboksing, forteller Juliane.

– Det fine med Solbakken er at du får rom til å bruke tiden slik du ønsker. Det er et veldig aktivt år. Samtidig er det plass til både de som vil jobbe hardt og satse videre i bransjen, og for dem som heller ser på teater som en hobby. Uansett gjør man mye nytt gjennom året, og vi beveger oss mye ut av komfortsonen, sier hun.

solbakken 2

Satser videre

Både Juliane, Anders og Nami er etter tida på Solbakken sikre på at de vil videre i teaterbransjen. Nami er allerede kommet inn på Teaterhøgskolen ved Nord universitet, Juliane venter på svar fra flere skoler i England i tillegg til Baardar i Oslo, mens Anders har aller mest lyst til å komme inn på Regi-studiet ved NSKI Høyskole.

– Før jeg begynte på folkehøgskolen var jeg sikker på at jeg skulle studere økonomi eller pedagogikk etterpå. Nå vet jeg at det er teater jeg vil drive med, sier Anders.

– En annen gutt i klassen var overbevist om at han skulle jobbe med teater, men etter tida her har han bestemt seg for å bli sykepleier. Det er viktig læring i det også, sier han.

Flere av lærerne på skolen har vært viktige sparringspartnere i både valg av videre skolegang og i søknadsprosessene. Elever som har ønsket har også fått individuell oppfølging i forbindelse med auditions.

– Lærerne har god peiling! Flere av dem har gått på disse skolene selv, i tillegg til at de har jobbet som skuespillere. Det gjør at de kan veilede oss godt, sier Anders.

– Folkehøgskoleåret er en veldig god miks av personlig utvikling og faglig utvikling, fortsetter Juliane.

– Jeg føler at jeg har kommet langt dette året! Det er også et fint sted å finne ut hva du egentlig vil, eller eventuelt ikke vil, gjøre videre. Du blir rett og slett tryggere på egne verdier, sier hun.

Alle tre er de enige om at folkehøgskole anbefales for de fleste, uavhengig av videre studieplaner.

– Det er perfekt å bruke et slikt år på å finne ut hva man virkelig vil, i stedet for å rushe inn i en utdanning man egentlig ikke vet hva går ut på, sier Nami.

– Gjennom et slikt år lærer man seg å jobbe tett med andre, også de som er veldig forskjellige fra deg selv. Det er nyttig uansett hva du skal jobbe med senere, sier Anders.

solbakken 3

201