- Elevene digger at jeg har musikk som hobby!

For sitt første soloalbum er Joe Rusi nominert til Spellemannsprisen 2015. Ved siden av å være musiker er han både musikklærer på Lundheim folkehøgskole og rektor på kulturskolen i Lund kommune.

Tekst: Marit Asheim

– Det er ganske stas å bli nominert for mitt aller første soloalbum. Det hadde jeg aldri trodd, sier Rusi, som under Spellemannsprisen 30. januar er nominert i kategorien Blues.

– Om du hører gjennom låtene vil du fort oppdage at dette ikke er standard blues. Kanskje det er derfor jeg ble nominert? Jeg vet virkelig ikke, sier han.

Elevene på Lundheim folkehøgskole var i ekstase etter at nominasjonen var offentliggjort.

– Det er klart elevene syntes dette var kjempestas! Både fjorårets kull og årets elever har vært veldig involvert i produksjonen av albumet. De digger at jeg er musiker, eller har musikk som hobby, ler Rusi.

Lundheim musikk

– Lundheim har blitt veldig viktig for meg. Jeg har vært merket fra dag én. Her vil jeg være lenge!, sier Joe Rusi. Her er han sammen med musikklassen sin.

Folkehøgskolen er viktig for meg

Dette er tredje året Rusi er ansatt som musikklærer på Lundheim folkehøgskole. Selv håper han at han får bli lenge.

– Lundheim har blitt veldig viktig for meg. Jeg har vært merket fra dag én. Her vil jeg være lenge! Det er heller ingen tvil om at skolen er viktig i regionen, sier Rusi.

Lundheim folkehøgskole er en tilrettelagt folkehøgskole. Skolens visjon er å «være en møteplass der ungdom med og uten funksjonshemninger skal ha et folkehøgskoleår sammen, lære av hverandre og lære hverandre å kjenne.» Det gjør ifølge Rusi elevgruppa veldig spesiell.

– Som ansatt hadde jeg veldig mange sterke opplevelser de første månedene. På våre arrangementer, eller i undervisning for den del, er inkludering helt sentralt. Alle skal få være med. Det er utrolig flott, sier han.

– Fjorårets elever var med i prosessen da jeg skrev låtene, og fulgte med da jeg reiste til New Orleans for å spille inn albumet. For dem var det flott å følge en kreativ prosess så nært. Årets elever har vært med på både lansering og releasekonsert. Sånn sett kan du si det nesten er et folkehøgskolealbum, sier Rusi.

Joe Rusi

Gir driv for videre satsing

– Flere har spurt meg om en nominasjon til Spellemannsprisen var målet med albumet mitt. Det var det helt klart ikke. Mitt fokus har vært å lage god musikk – så kommer dette som ren bonus, sier han.

– Men det er klart at dette er et løft for meg som musiker! Å bli anerkjent av en fagjury er stort. Det gir meg driv og muligheter for videre prosjekter. Jeg har en drøm om å få spille på flere folkehøgskoler. Kanskje det blir mulig nå, smiler Rusi.

Utfallet av selve kvelden for prisutdelingen vil han helst ikke tenke på.

– Det er vanskelig å tippe. For meg er det stort å bli nominert. Den kvelden og festen skal jeg bare nyte! I kategorien Blues er jeg nominert sammen med blant annet Knut Reiersrud. Han er et av mine aller største forbilder som gitarist. Det er klart at dette er stort, sier han.

Hør musikk fra Joe Rusis album «Who I am»: