Det første møtet

I disse dager har 7500 elever begynt på folkehøgskole. Vi har fulgt Kari (19) fra Bærum til Sandefjord og Skiringssal. Om seks uker tar vi en ny samtale for å høre om skoleslaget innfrir hennes forventninger.

Første skoledag har en magisk klang. Fra Barneskolen til Universitet.  Det er høstens glitter og klare luft. Det er rene klær, fulladede mobiler og spenning i kroppen. Det er forventningens tid!

For et par uker siden publiserte vi et elevintervju med Kari fra Bærum.

Der forteller nittenåringen at hun håper å møte seg selv på folkehøgskole. I sin åpningstale til elevene på Skiringssal sa rektor Knut Søyland:

Du skal få møte deg selv på folkehøgskolen …

To unge jenter med tunge kofferter folkehøgskole internat Skiringssal

Spente elever med tunge kofferter får hjelp med å finne fram av stipendiatene på Skiringssal

I noen timer har det vært hektisk aktivitet med innsjekk på rommene. Foreldre og elever har stått på hodet i bager og kofferter. Når har alle elevene kommet i orden, og det er tid for Åpningsprogram i gymsalen. Ikke så ulikt andre skoler, men likevel helt annerledes.

For det er vel ikke i andre skoleslag enn folkehøgskolen du får høre rektor synge solo om Kong Salomo og Jørgen Hattemaker, for siden å kjøre en rap versjon av «Har en drøm» med hele personalet som lykkelige korister.

Og selvsagt var det allsang. Foreldre og elever stemte bra med når «Til ungdommen» avsluttet seremonien. Fra flere stoler hørtes små snufs ….

Lærere, sang, scene, døvetolk

Å synge er en del av folkehøgskolens sjel. Her er det lærer Sigurd Ohrem som drar i gang «Always look at the bright side of life». Foran henger døvetolken godt med!

Kari og Oda

En ting som absolutt alle nye elever er spente på, er hvem de får som romkamerat, eller roommate eller roomie som de unge selv kaller den de skal bo tett sammen med i 9 måneder.

Kari har fått Oda fra Trondheim som rompartner. Oda skal gå linjen Interiør og arkitektur dette året, og som interiørinteressert forvandler hun raskt det nøytrale rommet med en lysslynge og et par drømmefangere. Og egne puter. Som det viser seg er ganske identiske med putene Kari har tatt med seg hjemmefra.

-Vi har tatt med oss syklene våre begge to – og de er også helt like!

Dette skal nok gå bra!

Vil teste ut drømmen

Brage Banken Lervåg sitter ute i sola med foreldrene sine. Han skal også gå på linjen Interiør og arkitektur for å teste ut om drømmen om å bli arkitekt er bærekraftig. Brage vet at arkitektstudiet er tøft, så han ønsker å bruke sitt faglige folkehøgskoleår på å finne ut av om det er denne veien han virkelig vil gå.

Foreldrene til Brage synes det er fornuftig å teste ut arkitektur på en folkehøgskole før han velger et så langt studium.

– Jeg vurderte også Rønningen, men de har linjen arkitektur og kunst, og det siste er jeg ikke så interessert i – så da ble det Skiringssal.

Unggutten fra Lillehammer setter tommelen opp ved spørsmål om rommet og romkameraten. Han har ikke så sterke krav til internatlivet, men håper på et godt faglig og sosialt år.

Ingen tunge avskjedsscener

Når Karis foreldre skal sette kursen hjemover, så følger ikke datteren dem ut til bilen. Ingen tunge avskjedsscener. Kari sitter i matsalen og prater ivrig med ei jente fra Mandal som skal gå samme linje som henne. – Så fint, sukker mor.

Kari er i gang med sitt folkehøgskoleår!

101 nyutsprungne folkehøgskoleelever i sola. Foto lånt fra Skiringssal sin side på Facebook.