Bærekraftig skulpturprosjekt

Alt fra teposer og pinnekjøtt-bein, til pc-skjermer, skruer og muttere har fått nytt liv av kunstelever på Hønefoss. – Det er utrolig morsomt å se hva elevene har fått ut av ting de har samlet selv eller funnet på miljøstasjonen, sier kunstlærer Tove Hirth.

Tekst: Marit Asheim

– Vi åpnet utstilling forrige helg, og over en tredjedel av arbeidene er allerede solgt, forteller en fornøyd lærer på linja Visual Arts ved Ringerike folkehøgskole, Tove Hirth.

– For aller første gang har også jeg kjøpt et elevarbeid, smiler hun. En liten skulptur laget primært av pinnekjøtt-bein har flyttet inn hjemme hos henne.

– Elevene har virkelig boltret seg og vært kreative i dette prosjektet! En av de ivrigste i klassen, Hakim Chaib Johansen, har laget så mye som 150 ulike skulpturer disse ukene vi har holdt på, sier hun.

Skulptur 3

Noen av de 150 skulpturene Hakim Chaib Johansen rakk lage i løpet av prosjektperioden.

Stort bærekraftprosjekt

Skulpturprosjektet er en del av et større bærekraftprosjekt ved Ringerike folkehøgskole. I samarbeid med Framtiden i våre hender har 41 folkehøgskoler dette skoleåret vært engasjert i prosjektet «Folkehøgskolen for framtiden». Målet har vært at bærekraft skal bli en del av undervisningen og driften på folkehøgskolene, gjennom engasjement fra elevene.

– På skolen hadde vi satt av én dag som en såkalt forskningsdag. Der skulle hver enkelt klasse komme opp med hva de ønsket å forske på, og gjennomføre, for å gjøre sin linje mer bærekraftig, forteller Tove.

Klassen Visual Arts fikk ideen om at de ville lage et skulpturprosjekt, hvor de først og fremst skulle bruke gjenbruksartikler som materiale. Dette ble bestemt allerede tidlig i høst, og ukene frem mot prosjektstart har elevene brukt til å samle på og spare ting de mente kunne komme til nytte.

Skulptur 7

Selma Stang Lund har laget sin skulptur med utgangspunkt i en gammel PC.

– Vi har hatt et eget rom på skolen hvor vi har samlet ting, sier Tove.

– Skolen er miljøfyrtårn, så her sorteres det mye avfall som vi har kunnet dra nytte av. I tillegg fikk vi bruke to hele dager på mijøstasjonen på Eggemoen. Der fant elevene mye forskjellig de ville bruke, forteller hun.

– Til prosjektstart hadde jeg bare handlet inn det aller mest nødvendige, som for eksempel lim. Alt annet elevene har brukt er ting de har funnet eller spart på selv, sier Tove.

– Gøy å sanke ting selv

Både jeg og elvene synes dette ble en morsom oppgave, og den skal absolutt gjenbrukes neste skoleår, sier Tove.

– Selve ideen om å skulle forske på noe bærekraftig falt kanskje ikke helt i smak i elevgruppa i starten, men så fort de kom opp med et forslag de ønsket å gå for ble det elevenes prosjekt. Nettopp fordi det ble et så konkret prosjekt tror jeg også det klarte å skape så mye entusiasme, sier hun.

Ikke bare har skulpturprosjektet vært økonomisk, men det har også vært med på å redusere avfall. Gjennom arbeidet har også elevene blitt mer miljøbevisste, og fått en større forståelse for bærekraft.

– Elevene syntes det var både morsomt og utfordrende å skulle lage skulpturer av ting de har funnet på dynga, sier Tove.

En av guttene i klassen fikk for eksempel hjelp av vaktmesteren på skolen og lærte seg å sveise for å få ferdigstilt sin skulptur.

– Det er utrolig hva han fikk til bare ved å sette sammen skruer og muttere, sier Tove.

Ringerike folkehøgskole feirer 140 år i år, og denne uken arrangeres jubileumsfesten. Ansatte på miljøstasjonen er invitert for å se hva kunstelevene fikk ut sitt besøk på dynga.

– Jeg håper virkelig at de kommer for å se hvor mye elevene har klart å få til i løpet av året, sier Tove.

Skulptur 1

Ramazan Matiev viser frem skulpturen «Askeladden», som er sveiset sammen av ulike deler metall og elektronikk.

Mulighet for å satse som kunstnere

Tove er selv utøvende kunstner, og har jobbet for seg selv i flere år. Etter at hun tok over linja på folkehøgskolen har hun et ønske om å vise elevene et bredere spekter av hva det vil si å være kunstner.

– Mitt mål er at klassen min skal være et sted der elever som tenker seriøst på å leve av å være kunstnere kan komme for «å teste det ut», sier Tove.

– Nettopp derfor ønsker jeg å gi dem en smakebit på livet som profesjonell kunstner og alt det innebærer, sier hun. Det vil for eksempel si alt fra markedsføring til ferdigstilling av salgsutstillinger.

– Ved å gi elevene en innføring i flere områder som hører til kunstnerlivet, er det enklere for dem å vurderer om dette er noe de vil satse på videre, sier hun.

utstilling

Sammen med elever forbereder Tove (til høyre) avslutningsutstillingen til klassen. Veggene må sparkles og jevnes før gjenstander kan henges opp.

Av årets 15 elever er Tove sikker på at flere har både evner og muligheter til å hevde seg som kunstnere fremover. Hvis de selv ønsker.

– Årets elever har et utrolig høyt nivå! Det er morsomt å tenke på at verk de har laget og selger her i år kanskje kan selges for en tidobbel pris om noen år, sier hun.

For kommende skoleår er allerede linja fylt opp, og flere står også på venteliste.

– Det er morsomt å se at interessen for kunst er så stor. Jeg gleder meg til å ta med også neste års elever på et lignende prosjekt, sier hun.

Skulptur 6

En sliten laptop kan også bli kunst. Denne er laget av Helene Ødegård.