Flere tusen har takket ja til plass: – Gleder meg

Aslak Helleve og Felix Aaltvedt-Ulstrup skal begynne på folkehøgskole til høsten. Foto: Privat

Felix Aaltvedt-Ulstrup og Aslak Helleve er to av mange tusen elever som har takket ja til plass på folkehøgskole.

– Da jeg leste om skolen syntes jeg at det så veldig gøy ut. Å slippe presset og stresset fra karakterer mens jeg lærte faget virket veldig deilig, sier 21 år gamle Felix Aaltvedt-Ulstrup fra Porsgrunn.

Felix Aaltvedt-Ulstrup og Aslak Helleve er blant de mange tusen elevene som har takket ja til plass på folkehøgskole.

De skal begynne på Sandefjord folkehøyskole, på linjene  Arkitektur og interiørdesign og Filmproduksjon.

– Folkehøgskole er et utrolig bra tilbud man ikke får i andre deler av livet, sier Aslak.

Vil utforske interessen

– Folkehøgskole virket mer fristende enn å gå rett på utdanning eller militæret. Jeg har blitt ganske lei av de samme gamle skolerutinene og ser fram til morsommere og mer praktiske dager uten press og stress fra karakterer, sier Aslak.

Han er fra Voss og har gått studiespesialisering på Voss Gymnas.

– Jeg har en stor vennegjeng, elsker å spise taco og synes ‘Nytt på nytt’ er kjempemorsomt, sier han.

Hele Aslaks familie oppfordret ham til å velge et år på folkehøgskole.

– Jeg er ikke bombesikker på hva jeg skal i fremtiden, men vil utforske interessen min for å lage underholdning som jeg selv er stolt av, sier han.

Verdifulle erfaringer

– Jeg tror alt jeg tar med meg fra folkehøgskolen vil bli verdifullt senere i livet, enten det er nye personer, kunnskap eller noe helt annet, sier Aslak.

Han håper å bruke kunnskapen fra folkehøgskolen i jobbsammenheng i fremtiden.

– Jeg er fast bestemt på å jobbe innen underholdning, eller i det minste med mennesker.

For Aslak blir også  folkehøgskolen første gang han flytter hjemmefra.

– Det blir utfordrende og interessant, men jeg er klar for noe nytt. Jeg gleder meg til å møte mange likesinnede med samme humor og kreativitet som meg, sier han.

Sandefjord folkehøyskole

Sted: Sandefjord
Elevplasser: 110
Linjer: 7
Undervisning pr. uke: 30-34 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Les også:

Flytt hjemmefra uten å bli ruinert

Hørt mye bra om folkehøgskole

– Jeg har hørt så mye bra om folkehøgskole fra venner og familie og ville oppleve det selv, sier Felix.

Han har vært møbelsnekkerlærling i et år. På fritiden spiller han i bandet «Ash baby», trener og tilbringer tid med venner.

– Jeg ser på meg selv som en blid og morsom person, sier Felix.

Minner for livet

– Folkehøgskole har vært i tankene mine siden jeg var 19 år. Da jeg fikk plass, føltes det helt riktig, sier han.

Han skal bo på dobbeltrom og er ikke nervøs før på det kommende skoleåret.

– Hva forventer du av året?

– Rom til å feile og mestre, et godt samhold og minner for livet, sier Felix.

Finn ledige plasser

Det er fortsatt mulig å søke folkehøgskole før neste år.

Sjekk ledige plasser