Improve your photography skills and explore the beautiful nature in the south region of Norway. Make new friends from all over the world and join on adventuorus trips to Thailand, Iceland and Denmark.

This class match those who enjoy beeing out in the nature and wants to learn more about photography. For you as a foreign student in this class it would be suitable to know some basic norwegian language.

If you want more language practice, please attend to our language electives weekly with both foreign and norwegian students.

ACTIVITIES:

Please watch more videoes from our trips abroad in the link to study trips, in our instagram profile, facebook page and youtube.

Link to an introduction of this class(Norwegian language):  https://www.youtube.com/watch?v=U9Qeo36vDEk

Thailand fra nord til sør

Price: Included in course price

Reisen varer mellom 2 og 3 uker. Nord i Thailand besøker vi Chiang Mai og reiser derfra opp mot grenseområdene til Burma og Laos. I nord opplever vi lek og stell av elefanter, fisking av enorme maller, homestay hos fjellstammer, zipline, tempelbesøk,  nattmarkedet i Chiang Mai, og fantastisk nordthailands matkultur. Fra midten av reisen drar vi sørover der vi opplever en ny kultur, nye mennesker, strender, hav, snorkling, strandrydding i marine nasjonalparker, homestay, båttur på Songkhlainnsjøen, kajakkpadling og matmarkeder. Hele reisen inneholder en bred variasjon av Thailands kultur og natur, magiske soloppganger, flotte motiver for makro, portrett -og landskapsfotografering, samt workshops underveis med profesjonelle fotografer.

Island - Landskapsfotografering

Price: Included in course price

På Island skal vi ri på islandshest, fotografere mektige fosser, grotter, klippelandskap, geysirer, og kanskje ulike typer hval hvis vi er heldige. Du bruker alt du har lært om foto dette skoleåret til å skape flotte landskapsbilder. Kanskje fortjener de en plass på veggen? Tidligere har turen gått til sørkysten, Reynisfjera og Vik i Myrdal. Ta med badetøy til lauging i de varme kildene.

Danmark - Ørneparken

Price: Included in course price

I Danmark, prøver vi å fange det spesielle lyset i området rundt Skagen. Vi besøker steder som Råbjerg Mile, Den tilsannede kirke, Grenen. I ørnereservatet ved Tversted fotograferer vi blandt annet ørn, gribb og falk.

Hovden vinter

Meals included per day: 4

Vi bruker skolens hytte som base for langrenn, alpint, snøhuletur og Hovden badeland. Hovden byr blandt annet på flotte langrennsløyper og et stort alpinanlegg. Langrennski, alpint, og snowboard kan leies rimelig på Hovden dersom du ikke har dette med hjemmefra.

Price: Included in course price

Skolen ligger i det vi kaller perlen i den sørlandske skjærgård. Ut av vinduet ser du rett mot uthavnen Ny –Hellesund der Nordal Grieg i sin tid skrev sangen «Til ungdommen». Hit går vår første fellestur.. Overnatting i telt, lavvo, hengekøye eller på liggeunderlag under åpen himmel. Bading, bål, lek og alvor. Vi nyter sensommerens dufter og skuer utover havet, der Danmark nesten blir synlig i horisonten, og blir kjent med hverandre på en uforglemmelig måte. Her skapes vennskap.

Skolens siste fellestur går til samme sted. Sommeren er i emning, og det er en ganske annen gjeng som er på tur. Sikre på hverandre, men melankolien har tatt over for forventningen. En følelse av at noe snart er over, sammen med vissheten om at noe nytt kommer. Dette nye, som nå skal skapes sammen med folk du har rundt deg, er ikke lenger like skremmende. Dette blir en tur fylt med gode minner og sterke følelser.

På disse to turene tar vi oss også med oss utstyr til å plukke plast for jordens skyld, før og etter sommerens gjester.

Mellom disse to turene er det mye tid og rom. Det er mye som skal skapes. Linjene drar på sine ulike turer og mye tid brukes felles på skolen. Men i ny og ne gjør vi noen fellesturer. Det kan være til Preikestolen, kino, teater, bowling, Zip-line, og det kan være til Lindesnes fyr eller Lista. Dyreparken er også en naturlig destinasjon for skolen når vi først ligger på disse kanter.

Learn Norwegian and study Norwegian at Agder Folkehøgskole!

The school is situated in Kristiansand, in beautiful surroundings 17 km west of the city center, the southern-most city in Norway.

Agder Folkehogskole offers a course in Norwegian language and culture for foreigners:

Introduction course in Norwegian language and culture. The course also contains subjects as Norwegian everyday life and manners, Norwegian culture and economic life. Learning takes place in a creative environment. Challenging excursions, electives and common activities. There is no tuition fee. The money you pay include lodging in double room, teaching material and study trips. The Norwegian language and culture course costs NOK 112900 (2020/2021). Additional payment for single room NOK 4500. An admission fee (NOK 2400) is included.

Courses at the school

Send applicationAbout the schoolSchool web page