Mathea var et halvt år på folkehøgskole før militæret: – En sorg å slutte

– Jeg har fått så mange nye erfaringer og opplevelser som jeg kommer til å ta med meg livet ut, sier Mathea Bjørnsen.

– Et halvt år før jeg skulle inn i militæret, følte jeg meg lei av å være hjemme og jobbe. Jeg ønsket å prøve noe nytt og spennende, sier Mathea Bjørnsen.

Da hun oppdaget Friluftslivslinja ved Sogndal Folkehøgskule, visste Mathea med en gang at det ville hun bruke det neste halvåret på.

– Jeg ville virkelig ikke vært foruten dette halvåret. Jeg har fått så mange nye erfaringer og opplevelser som jeg kommer til å ta med meg livet ut.

Sogndal folkehøgskule

Sted: Sogndal
Elevplasser: 100
Linjer: 14
Undervisning pr. uke: 32 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Les også:

Nå vil rekordmange gå et halvt år på folkehøgskole

Trist å dra

– Det var veldig trist å forlate folkehøgskolen. Jeg gruet meg i god tid i forkant, og hadde aldri trodd jeg skulle bli så knyttet til både stedet og menneskene.

Mathea startet i Forsvaret i januar 2024. I sommerferien visste hun ikke hva hun skulle fylle høstens måneder med.

– Jeg har virkelig følt meg hjemme på folkehøgskolen, noe som gjorde det ekstra vanskelig å dra. Heldigvis har jeg planer om å besøke skolen så snart anledningen byr seg, sier Mathea.

Klatring ble en ny hobby for Mathea på folkehøgskolen. Foto: Privat

Mathea fikk mange gode minner på folkehøgskolen. Foto: Privat

Nye erfaringer og opplevelser

Hun synes det beste med Sogndal folkehøgskule er menneskene og det sosiale miljøet.

– Det er alltid latter og smil døgnet rundt, sier Mathea.

– Hva sitter du igjen med etter halvåret på folkehøgskolen?

– Jeg sitter igjen med så mange fine historier og minner jeg kan se tilbake på, smile av, og le av, sier hun.

Mathea trekker også fram de nye erfaringene og opplevelsene hun fikk på folkehøgskolen.

– Disse kommer jeg til å ta med meg livet ut. Jeg har også utviklet en ny interesse, nemlig klatring, som jeg helt sikkert aldri ville ha prøvd hjemme, men som jeg nå elsker å gjøre!

Nå kan du søke både hel- og halvårskurs

Folkehøgskolene har linjer innen alle kategorier.

Finn din linje