Har bodd fire år i kollektiv med venner fra folkehøgskolen: – Trygt og gøy

Ingrid-Elisabeth (til høyre) har trivdes godt med å bo med venner fra folkehøgskolen. Foto: Marcus Ek/FYR Media (Trondheim bysykkel)

Ingrid-Elisabeth og mange flere velger å flytte i kollektiv med venner fra folkehøgskolen, etter endt folkehøgskoleår.

For meg har det vært veldig deilig å gå inn i studentlivet med folk jeg kjente fra før. Det føles som en liten familie her i Trondheim, sier Ingrid-Elisabeth Sundvoll fra Stavanger.

Hun tar nå en master på NTNU i Trondheim. I 2018 gikk hun på Sunnmøre folkehøgskole i Ulsteinvik på linja Idrett.ball. Året etter var hun stipendiat samme sted.

– Folkehøgskole kan ikke beskrives, det må oppleves.

Sunnmøre Folkehøgskule

Sted: Ulsteinvik
Elevplasser: 120
Linjer: 9
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Ingrid-Elisabeth og romkameratene har levd et aktivt studentliv i Trondheim. Foto: Privat

Kollektivet har gjort mye sammen gjennom årene. Foto: Privat

Flere flytter i kollektiv

– Folkehøgskoleårene var utrolig lærerike. Det er spesielt å flytte for seg selv for første gang og samtidig møte nye mennesker, sier Ingrid-Elisabeth.

Da Ingrid-Elisabeth flytta for å studere bodde hun først i et kollektiv med to hun kjente fra linja. De bodde sammen i tre år. I august i fjor flyttet hun ene ut, så nå bor Ingrid-Elisabeth med to som også var stipendiater.

Flere av de andre i folkehøgskolekullet flyttet også i kollektiv sammen.

– Vi var veldig gode venner på folkehøgskolen. De første årene av studiet var vi også ofte sammen med to andre folkehøgskolekollektiv, sier hun.

Tre jenter på bysykkel i Trondheim-by.
Ingrid-Elisabeth (i midten) er glad hun har bodd i kollektiv så lenge. Foto: Marcus Ek/FYR Media (Trondheim bysykkel)

Les også:

Flytter i kollektiv med venner fra folkehøgskolen

Har det gøy sammen

– Kollektivlivet har vært veldig fint. Det er enklere å invitere flere folkehøgskolevenner, når man allerede er en gruppe som bor sammen, sier Ingrid-Elisabeth.

– Hva er fordelene med å flytte sammen med folkehøgskolevenner?

– Man har allerede bodd med dem ett eller to år. Vi var trygge på hverandre, før vi flyttet sammen, sier hun.

Ingrid anbefaler andre å flytte inn i kollektiv med venner fra folkehøgskolen.

– Man bør bo med noen man føler seg trygg på og har det gøy med, sier hun.

Søk folkehøgskole

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist.

Utforsk alle linjene her