Eventyrer om folkehøgskole: – Det ultimate springbrettet

Thomas Lone er Norges yngste til å fullføre “The Seven Summits”.

– Jeg tror et år på folkehøgskole er det ultimate springbrettet for å finne ut hva du vil gjøre videre, sier Thomas Lone.

Han er eventyrer, fjellfører og foredragsholder. Etter et utfordrende år i militæret, hvor hverdagen var preget av stress og utfordringer utenfor komfortsonen, oppdaget Lone en brennende lidenskap for selvutvikling.

– Jeg ble hekta på ideen om å utfordre meg selv mentalt for stadig å utvikle meg som person, sier Lone.

Thomas Lone er eventyrer, fjellfører og foredragsholder. Foto: Privat
Thomas Lohne har holdt foredrag på flere folkehøgskoler. Foto: Privat

Målsetting som lidenskap

– Etter videregående var alternativene et år på folkehøgskole eller i forsvaret. Jeg angret delvis på valget da jeg lå med hodet ned i en gjørmete hinderløype under Helvetesuka, utmattet etter tre døgn uten mat og søvn, forteller Lone.

Lone startet på NTNU med mål om å bli sivilingeniør. Der forelsket han seg i naturen og drømte om eventyr i den vide verden. Han lånte nesten alle ekspedisjonsbøker tilgjengelig på Trondheim Bibliotek om temaer som jordomseilinger, ørkenvandringer, polferder og verdensrommet.

– En utfordring festet seg spesielt i minnet: The Seven Summits, sier Lone.

The Seven Summits, som består i å bestige det høyeste fjellet på hvert kontinent, ble hans livsmål. Han investerte all sin våkne tid i å realisere denne drømmen.

Etter fire år med forsøk, feil, harde utfordringer og mye læring, nådde han målet om å bestige Kilimanjaro, Aconcagua, Elbrus, Denali, Mount Everest, Kosciuszko og Mt Vinson.

– Denne reisen vekket min lidenskap for målsetting. Jeg er nå ivrig etter å dele effektive teknikker for personlig utvikling, sier han.

Thomas Lone er Norges yngste til å fullføre “The Seven Summits”. Foto: Privat

Angrer

– Jeg angrer definitivt på at jeg ikke valgte folkehøgskole. Det ville gitt meg muligheten til å fordype meg i friluftslivet tidligere og finne likesinnede, sier Lone.

Etter The Seven Summits-prosjektet, ble Lone invitert av flere folkehøgskoler til å holde foredrag. Han fant stor glede i å engasjere folkehøgskoleelever og utviklet et tilpasset seminar som han har presentert for 28 av Norges 84 folkehøgskoler.

– Som en bonus har jeg fått oppleve litt av gleden jeg gikk glipp av som 19-åring, sier Lone.

Thomas Lone er lidenskapelig opptatt av å pushe grenser. Foto: Privat

Pushet ut av komfortsonen

– Å bo på internat ved en folkehøgskole betyr å måtte omgås mange andre og løse utfordringer sammen, sier Lone.

Han ser på folkehøgskolen som uvurderlig for å lære sosiale ferdigheter som varer livet ut.

– Du oppdager hvem du er, dine preferanser, aversjoner og hvordan sette grenser.

Lone mener at jo mer nervøs du er for noe, jo viktigere er det å tørre å prøve.

– Folkehøgskolene tilbyr en unik mulighet. Der får du veiledning og støtte til å utvikle både styrker og svakheter, sier han.

Kan folkehøgskole hjelpe å pushe ungdom ut av komfortsonen?

– Jeg mener folkehøgskoler er blant de beste stedene for å lære unge verdien av å utfordre seg selv i trygge omgivelser. Dette bidrar til å gjøre elevene mer mentalt robuste, selvstendige og sikre på sine valg i livet.

Anbefaler folkehøgskole

– Folkehøgskolene har gang på gang vist at de kan forandre liv positivt. Jeg tror mye av magien ligger i muligheten til å prøve ut forskjellige ting, noe som hjelper deg å oppdage dine interesser, sier Lone.

Lone anbefaler på det sterkeste folkehøgskole.

– Spesielt hvis du er usikker på hva du skal gjøre videre, sier han.

Folkehøgskolene tilbyr mange friluftslivslinjer

Utforsk linjene