- Tror folkehøgskolen er enda viktigere enn før

– Det stilles stadig høyere krav og forventninger om høyere utdanning og gode karakterer. Pusterommet folkehøgskolen gir er veldig viktig, sier Frode Pedersen, som akkurat har hentet datteren hjem etter et år på Hadeland folkehøgskole.

– Det er mange grunner til at folkehøgskolen er viktig, sier Frode Pedersen fra Steinkjer. Han har nylig hentet datteren Maria hjem etter et år på Hadeland folkehøgskole.

– Dagens skolesystem tar motivasjonen fra mange. Det stilles altfor mange krav, og alle må gjennom det samme, sier han.

– Samfunnet forventer at man skal ta høyere utdanning, og for å komme inn der kreves det at du gjør det bra på videregående. Tidligere var det ikke nødvendig å ha en bachelorgrad for å få jobb. Nå skal du helst ha en master og masse erfaring, fortsetter han.

– Jeg ser at det pusterommet folkehøgskolen utgjør, med fokus på selvutvikling, er veldig viktig.

– Maria er den andre ungen vi har fulgt på folkehøgskole, sier mamma Bjørg Pedersen.

– Jeg ser at det gjør dem godt å ta et slikt år. De får tid til å bestemme seg for hva de virkelig vil gjøre videre, sier hun.

20170506_135947

For Maria ble folkehøgskoleåret en ny start, på mange måter.

Les mer om Hadeland folkehøgskole

Utvikler nye egenskaper

– Maria er veldig flink i musikk, og har alltid hatt interesse for det. Det naturlige ville kanskje vært at hun valgte en musikklinje på folkehøgskole, sier Bjørg.

Isteden valgte Maria noe hun aldri hadde prøvd før: yoga.

– Jeg tror det er lurt å ikke velge hovedinteressen sin et slikt år, for da kan det fort bli mye mer konkurransepreget og fokus på prestasjon. Året bør heller brukes til å teste noe nytt og få muligheten til å utvikle nye egenskaper, sier hun.

Datteren er også glad for valget hun tok.

– Ei i klassen min hadde holdt på med yoga i 12 år før hun kom til folkehøgskolen, og jeg hadde aldri prøvd det før. Likevel har vi begge hatt stor utvikling dette året, sier Maria.

– Det spesielle med folkehøgskolen er at her blir elevene møtt på det nivået de er. Selv om vi starter med veldig ulik bakgrunn og erfaring, får alle et faglig utbytte, sier hun.

– Jeg tror det aller viktigste et slikt år er at man får tid til selvutvikling, sier pappa Frode.

I utgangspunktet hadde Maria ingen planer om å gå folkehøgskole. Hun kom inn og startet på psykologistudier rett etter videregående. Det gikk ikke helt som planlagt.

– I løpet av det første studieåret skjønte jeg fort at dette ikke gikk bra. Jeg var ikke motivert nok, og falt tilbake til ting jeg har slitt med tidligere som angst og depresjon, forteller Maria.

– Jeg trengte en ny start, og valgte derfor folkehøgskole. I avgjørelsen var det også viktig for meg at folkehøgskole har blitt allment kjent og verdsatt. Mange støttet valget mitt da de hørte om det, sier hun.

20170506_141849

Både foreldre og lillebror Isak ser tydelig at Maria har hatt godt av et år på folkehøgskole.

Les også: – Helt klart behov for folkehøgskolen fremover

Ikke for gammel

– Da vi så hva som skjedde med henne det første studieåret, var vi veldig glade for at hun søkte seg til folkehøgskolen. Det er jeg sikker på var veldig riktig, sier Frode.

– Det er viktig å understreke at et slikt valg ikke er noe man må ta etter videregående. Man skal søke folkehøgskole når man er klar for det, sier han.

– Jeg tror ikke det spiller noen rolle om man er 18 eller 26 når man starter på en folkehøgskole. Det er heller bare positivt for miljøet at elevene har litt ulik alder og erfaring, sier Bjørg.

– De fleste velger folkehøgskole rett etter videregående, og jeg lurte på om det kanskje var for sent for meg da jeg var blitt et år eldre. Det var det absolutt ikke, og jeg har ikke angret et sekund på at jeg reiste til Hadeland, legger Maria til.

– For mange representerer nok folkehøgskoleåret en ny start. Hit kommer det ungdommer fra forskjellige steder, som ikke kjenner hverandre fra før. Noen kan kjenne på at de er utbrente, mens andre har et sterkt ønske om å skifte miljø, sier Frode.

– Jeg tror folkehøgskolen på mange måter oppfyller et behov.

Lillebror Isak har også sett hvor positivt folkehøgskoleåret har vært for søsteren, og er bestemt på å velge det samme selv etter videregående. Hvor i landet han skal dra er derimot ikke bestemt ennå.

– Mitt inntrykk er at på folkehøgskolen kan alle være seg selv, og legge fra seg tidligere erfaringer og opplevelser. Det er et godt miljø å være i, sier han.

yoga

Selv om Maria aldri hadde prøvd yoga tidligere, har hun hatt stort faglig utbytte av året på Hadeland folkehøgskole.

Les også: – Ikke for sent å starte på folkehøgskole når du er over 20!

Ny start

– For meg ble folkehøgskolen den nye starten jeg drømte om, sier Maria.

– Jeg har brutt opp i gamle rutiner, blitt kjent med meg selv på en helt ny måte, og blitt mye mer trygg på meg selv, sier hun.

Medelever forteller også at hun står frem som en helt annen person nå enn da hun kom til folkehøgskolen. Mye mer selvsikker og utadvendt.

– Det å leve tett på hverandre over lang tid er en unik opplevelse med folkehøgskolen. Dette året har lært meg om verdier som er viktige for meg.  Det er noe jeg kommer til å ha bruk for resten av livet, sier Maria.

Maria og venninnen Vilde har laget en film om utviklingen som skjer et folkehøgskoleår.

Selv om året på yogalinja har bestått i mye trening, er Maria bevisst på hva hun vil med treningen.

– Jeg har den kroppen jeg har, og har lært meg å bli glad i den. Ingen andre skal få fortelle meg hva jeg bør og ikke bør, sier hun.

– For meg er det ikke noe fokus på sommerkroppen 2017, men heller Maria-kroppen jeg skal ha for alltid, smiler hun.

– Lærerne her åpner opp for diskusjoner, og inviterer til et kritisk blikk på samfunnet. Det er flott! Vi står midt oppe i press fra alle kanter, både med tanke på kropp, økonomi og prestasjoner, sier Maria.

– Dette året har gitt meg mye mer enn jeg hadde trodd på forhånd. Jeg kjenner endringen helt tydelig på kroppen!