Er du nysgjerrig på hvordan det er å jobbe profesjonelt med musikk, musikkproduksjon og lydteknikk? Mange av våre tidligere elever jobber i dag innen film- og TV-produksjon, på de store teaterscenene våre og i Norges største firmaer for lyd, lys og scene.

Musikkproduksjon

Her får du en innføring i studioets og scenens infrastruktur og hvordan lydutstyret virker. I tillegg lærer du om mikrofonteknikker, redigeringsteknikker og innspillingsmetoder. I studio deltar du i hele prosessen fra opptak, via miksing og mastring, frem til ferdig produkt. Dette enten med eget materiale, i samarbeid med medelever eller i en av de mange samarbeidsproduksjonene vi har med andre linjer på skolen.

Bandspilling og konserter

Mye av året vil gå med til å spille i band. Linja har to store konserter i løpet av året. I tillegg er det mange mindre konserter. Alle disse på skolens største scene. Under konserter jobber du både som lydtekniker og musiker. Skolen har eget øvingsrom med PA og en stor park med gitarforsterkere og bassforsterkere, samt akustiske og elektriske instrumenter.

Lyd og musikk for teater

Samarbeid med de andre linjene ved skolen står sentralt. Man deltar som musiker og lyddesigner i teaterforestillinger og konserter. Forestillingene ses av opp mot 10 000 publikummere i løpet av året. Dette betyr at akkurat ditt arbeid vil bli hørt og lagt merke til, og du får en genuin anledning til å leve ut drømmen om å jobbe med musikk og lyd.

Mandatory: Yes

Price: Included in course price

Duration: 6 døgn.

Hele året samler vi oss kunnskap og erfaring om kunstfagene, og når studieturen kommer, har elevene et skolert blikk og solid kulturforståelse.

Det sosiale er viktig på turen, med tid til å dyrke vennskap og glede.

Stockholm syder av tilbud, og fordi reisen er kort og rimelig, får våre elever tilbud om billetter til et vell av konserter og teater. Her kan alle gå på flere forestillinger/konserter daglig hvis de vil. Vi besøker Vasa-skipet, Junibacken, Livrustkammaren og Gamla Stan. Vi tar båten ut til Drotningholm slott og besøker verdens eldste barokkteater. Elevene velger selv hvilke forestillinger de ønsker å se før vi drar. Pengene elevene betaler for turen, går altså til kultur istedenfor dyr flyreise. Vi bor sentralt i Stockholm.

Reise og overnatting med frokost og kulturtilbud er inkludert i skolepengene. Lunsj og middag på turen må man betale selv. En tur for ungdom som vil ha det gøy samtidig som de får en tung, faglig fordypning.

Romerike Folkehøgskole is a school where students can learn, in practice, how to produce theater. Students choose one of the following main courses: Drama, Music drama, Set design, Lighting design, Costume and makeup design or Sound and music.

Send applicationAbout the schoolSchool web page