Sånn søker du på folkehøgskole

Søknadene behandles på den enkelte skole, og du finner søknadsskjema til alle skolene her på folkehogskole.no.

Folkehøgskolene har ikke søknadsfrister, og tar imot søknader hele året.

Søk tidlig!

Skolene starter opptak av elever fra 1. februar og tar inn elever fortløpende til skolestart i august, eller til det er fullt. Dersom du ønsker å komme inn på en bestemt skole eller linje, kan det lønne seg å søke tidlig.

Ingen opptakskrav

Folkehøgskolene har ingen opptakskrav, men de kan legge vekt på ulike ting når de tar opp søkere. Enkelte linjer kan ha bestemte opptakskrav, noe du kan lese mer om på linjesidene her på folkehogskole.no. Du trenger ikke generell studiekompetanse for å gå på folkehøgskole.

Hvis du kommer inn, har du selvfølgelig mulighet til å takke nei til plassen. Takker du ja, blir du bedt om å betale et påmeldingsgebyr på cirka 2500 kroner for å bekrefte plassen din.

Rett til støtte fra Lånekassen

Du kan få støtte fra Lånekassen for å gå på folkehøgskole. Les mer om støtte fra Lånekassen her