Camilla og Oda vil på folkehøgskole for å jobbe på havet

Det er fortsatt flest menn som har disse yrkene, men så langt er det jentene som vil lære mer om fiskeri og havbruk på folkehøgskole.

Tekst: Ingvild Sættem Beltesbrekke, sist oppdatert: 18. mars 2022

Når Øyrekka folkehøgskole åpner høsten 2022 ligger det an til jentedominans på noen av linjene siden flertallet av søkerne til linjene HAV Havbruk og HAV Fiskeri er jenter.

Camilla fra Hammerfest og Oda fra Sandnessjøen er to av elevene som flytter til fiskeværet på Mausund på Trøndelagskysten etter sommeren.

En jente kledd i fiskerklær ser i kamera mens hun myser mot sola.
Camilla har erfaring med fiskeryrket fra bestefarens sjark.

Vil prøve ut yrket på folkehøgskolen

Mange søker på folkehøgskole for å kunne drive på med det de liker aller best. For Camilla Løkke Berntsen fra Hammerfest er det fiske.

18-åringen tar nå opp fag som privatist i helse- og oppvekstfag, men vurderer også å jobbe innen fiskeri i fremtida.

–  Jeg har valgt fiskerilinja siden jeg synes denne linja virket utrolig kul og jeg elsker det å være på havet og det å fiske. Jeg synes dette virket som en flott mulighet til å prøve ut yrket og se om det er noe som passer meg.

Jeg søkte også på folkehøgskole for å kunne bo på en ny plass og oppleve nye kule ting og utfordre meg selv!

Hun tror det er flere grunner til at det er jenter som har vært tidligst ute med å søke til de to nye linjene.

–  Fiskeri- og havnæringa har lenge vært næringer som har vært veldig mannsdominert, men som ønsker flere jenter inn i bransjen. Og jeg tror også det er flere jenter som ønsker å dra til havs.

Bestefar heier

Selv har hun mye erfaring med fiske fra oppveksten.

– Mye elvefisking og isfiske og en del på havet på bestefar sin sjark hvor jeg også har jobba litt.

Han synes det er kult at jeg skal gå fiskerilinje på folkehøgskolen og heier masse på meg!

Nå gleder hun seg til at skolen åpner høsten 2022.

– Jeg gleder meg veldig til det å komme i gang og være på sjøen. Og det å få mulighet til å lære av flinke folk, samtidig som jeg gleder meg masse til å bli kjent med alle som skal gå på skolen!

Øyrekka folkehøgskole

Sted: Mausund, Frøya, Trøndelag
Elevplasser: 100
Linjer: 8
Undervisning pr. uke: 34 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Vil teste hvilken retning hun skal gå

Mens Camilla er interessert i å jobbe med fiske, er det havbruk som er fremtidsplanen til Oda Mortensen fra Sandnessjøen. Hun går siste året på studiespesialisering nå og planlegger studier innen havbruk etter folkehøgskolen. Hun håper året vil hjelpe henne med å finne ut hvilken del av bransjen hun vil jobbe i.

–  Jeg vurderer både studier i havbruksdrift- og ledelse og studier i nautikk, der man kan bli kaptein på en båt. Jeg håper det blir lettere å velge etter et år på folkehøgskole.

Oda fra Sandnessjøen er vokst opp langs kysten.

Hun synes det er på tide at flere jenter søker seg til et mannsdominert yrke, men ble overraska over at det så langt er jentene som er i overtall på Øyrekka folkehøgskole. Sånn er det ikke på den lokale havbrukslinja på videregående.

Jeg trodde det kom til å bli meg og masse gutter!

Bestemte seg for folkehøgskole på ungdomsskolen

18-åringen har venta lenge på muligheten til å gå på folkehøgskole. Hun hørte om skoleslaget for første gang i niendeklasse.

Jeg var litt skolelei allerede da! Så planen har hele tida vært å gå på folkehøgskole.

– Nå gleder jeg meg til å komme til en ny plass og bli kjent med nye folk.

Kvinne sitter foran en PC ved en kontorpult med tommelen opp.
Renathe Greve ved Øyrekka folkehøgskole gleder seg til å få flere søkere til skolen utover våren.

Tror guttene snart følger etter

Administrasjonsleder ved skolen, Renathe Greve er glad for at flere jenter vil begynne på fiskeri- og havbrukslinjene deres.

– Det er positivt at også jenter ser på dette som spennende næringer og har lyst til å finne ut mer om dette, samtidig som de får flotte naturopplevelser og fine turer.

– Jeg har selv gått denne veien, og vet at det er utrolig mange jobbmuligheter innen denne næringen.

Samtidig så tror vi nok at også guttene kommer på banen etter hvert utover våren!

Det er ledige plasser ved både fiskeri- og havbrukslinjene og de andre linjene, forteller hun. Her kan du lese mer om skolen og søke plass.

Øyrekka folkehøgskole ligger på Mausund på Trøndelagskysten.

Elevene blir en del av lokalsamfunnet

På Mausund er det i dag rundt 200 fastboende og man må ta hurtigbåt eller ferge for å komme seg til skolen. Elevene vil derfor komme tett på lokalsamfunnet i tillegg til å være en del av den kjente «Folkehøgskolebobla», forteller administrasjonslederen.

Folk her ute er åpne og inkluderende, så ved å bli elev hos oss blir du en del av lokalsamfunnet på tvers av generasjonene.

Havet vil også prege skolehverdagen til elevene som går her, enten de velger de maritime linjene eller de andre tilbudene ved skolen, forteller hun.

– Havbaserte fritidsaktiviteter, sjøsport, fiske, blått miljøengasjement, fangst og båtliv. Alle elever får gjennomføre båtførerprøven som en del av skoleåret – og du reiser herfra med erfaringer for resten av livet som de færreste andre norske ungdommer har fått anledning til å oppleve.