Creative Gaming - HØST 2024

Søk på linja
Få ledige plasser

Elsker du dataspill? Vil du prøve deg som spillutvikler? Hos oss blir du bedre rustet til å forstå alle sidene ved spillkulturen! Lær de spilldesign i 2D/3D, level design og cosplay. Turer i Europa!

Lag dine egne dataspill!

På Creative Gaming fordyper vi oss i spill, spillutvikling og spillkultur! Du vil få lære deg prosessen å utvikle dataspill fra idé til ferdig produkt. Vi jobber primært i utviklingsverktøyet Unity, hvor vi lærer oss å sette sammen spillene ved hjelp av programmering og level design. Prøv spill av tidligere elever her

Vi lærer oss også å lage 2D pixel art og våre egne 3D-modeller! Vi lærer oss å animere figurene våre, og sette de inn i spillmotoren! Ingenting er morsommere enn å se din egen spillfigur levende på skjermen! Vi har også våre egne på VR-hodesett, slik at vi kan utvikle våre egne spill for Virtual Reality!

Cosplay og spillkultur i Europa!

I tillegg til å lære om spillutvikling så kommer vi til å få besøk av dyktige gjestelærere. Blant disse er Tine Marie Riis som vil gi oss en innføring i cosplay. Vi kommer til å besøke spillutviklere og andre som jobber med spill, og vi kommer til å dra på spennende klasseturer! Vi er med på å arrangere Ragnarok LAN, drar på SpillExpo, deltar på Dreamhack Winter og Global Game Jam! Klassen har vår egen 3D-printer, slik at vi kan printe våre egne 3D-modeller.

På vårparten reiser vi til en ukes studietur i Europa. Der besøker vi spillstudioer, museer, spillehaller, escape rooms og andre steder hvor vi kan hente inspirasjon! Som høstelev er ikke turen inkludert. Kontakt skolen om du vil bli med.

Dette er linjen for deg som vil kickstarte din karriere i spillindustrien eller bare lære mer om din favoritthobby!

Creative Gaming passer for alle som elsker spill! Det er ingen forhåndskrav for å begynne på linja.

Dette vil du lære

• Spilldesign og utvikling for 2D og 3D
  • Spillprogrammering
  • Workshops i cosplay
  • Level design
  • Besøk hos spillskoler, spillutviklere og andre bransjefolk
  • Studietur til Europa
  • Turer til DreamHack Winter, SpillExpo, Ragnarok LAN og Global Game Jam Hamar!

Våre forventninger til deg

Vi forventer kun én ting:  At du ELSKER dataspill, og at du er villig til å bruke tid dette året til å lære deg masse om favoritthobbyen din!

På høsten arrangerer vi en tradisjonsrik fjelltur til en hytte i Jønndalen i Nore og Uvdal.

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Varighet: 2 døgn

Måltider pr dag inkludert: 4

Hele skolen har dratt på en felles skoletur til Jønndalen Høyfjellsseter helt siden 1974. Denne skoleturen er en lang tradisjon for Buskerud Folkehølgskole og en stor suksess hvert år!

Adrian Haga

Lærer Creative Gaming

Adrian er utdannet spillutvikler ved Fagskolen Kristiania. Han har hatt en interesse for spill hele livet, og har dedikert mye tid til denne hobbyen. Han startet å jobbe med spill i 2018, og har vunnet Ung Spill Vest-prisen og gitt ut spillet Lys på Google Play. Adrian var selv elev ved Sunnhordland Folkehøgskole. Han bor i Vestfossen.

Epost: spilldesign@buskerud.fhs.no

Fra kr 69 200,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: dobbeltrom)
  • Studietur
  • Bad på gangen
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 69 200,-

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 69 200,-
(13 840,- per måned)
Priskalkulatoren regner kun ut gjennomsnittet per måned. Vår betalingsplan følger utbetalingene fra Lånekassen. August har en større utbetaling, derfor en større innbetaling.
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.
Merk at priskalkulatoren ovenfor tar utgangspunkt i hva man fikk i lån og stipend for skoleåret 23/24. Summen fra lånekassen pleier å øke med ca. 3%. Nye tall for skoleåret 24/25 kommer fra lånekassen i løpet av mars 2024. Priskalkulatoren regner også kun ut gjennomsnittet per måned. Vår betalingsplan følger utbetalingene fra Lånekassen. August har en større utbetaling, derfor en større innbetaling til skolen. Vi vil alltid ligge under utbetalingene fra Lånekassen.

Dette utstyret får du låne av skolen

• VR-hodesett
  • 3D-printer
  • Utstyr for å lage dine egne cosplayprops

Dette utstyret må du stille med selv

• Egen PC, bærbar eller stasjonær.
  • Egen stol dersom dette ønskes (enkle kontorstoler finnes på skolen).

Vi har erfaring med elever som har behov for individuell tilplassning pga. funskjonsnedsettelser. Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål omkring dette.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Fra bloggen

Svarer på fordommer mot folkehøgskole

Mange har fordommer mot folkehøgskole, men er de riktige? Ine og Syver mener unge med fordommer ikke vet nok om hva folkehøgskole er.

Les mer på bloggen ▷

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner på denne

Naturfoto

Alta folkehøgskole