Norway under the Northern Lights - Nordlyslinja

Send application

You will experience:

You will also learn:

Norwegian language: There will be Norwegian lessons every week, where we focus on learning how to use the language and practice speaking Norwegian. You do not have to know any Norwegian beforhand - we will teach you.

Outdoor skills: How to make a bonfire, how to pitch a tent, how to make food outdoors, how to sleep outdoors in the winter and stay warm, ice fishing, hunting and more.

Traditional foods: How to make different traditional dishes with local ingredients and ingredients that we gather from nature.

Traditional handcrafts: Felting, kniting, crochet and more.

The main trip for the class will go to Oslo and Trondheim.

skolens felles studieturer blandes alle elevene fra de ulike linjene sammen og danner teltlag på tverr av årskurs. Dette bidrar til at alle blir kjent med hverandre og skaper trygghet, vennskap og gode relasjoner.

Vi har tre fellesturer. Den første handeler om hvalsafari, og der må vi tilpasse oss hvor hvalene er. Vi bruker da seilbåten vår for å dra ut å oppleve disse fantastiske dyrene på nært hold.

Den andre er mørketidsturen vår hvor vi lager leir ute og hvor vi ofte får oppleve vårt fantastiske nordlys. Siste turen er avslutnigsturen på våren som går til Bjorelvnes

Oppdrag Arnøya

Meals included per day: 3

Vi drar til Arnøya i Nord-Troms for å oppleve en vill og rå kyst-natur. Her blir det jakt, turer, foredag og gode opplevelser. Arnøya har en heftig historie og natur. Og ikke langt unna - utenfor Skjervøy har det de siste årene vært et eldorado for spekkhoggere og knølhval. Der silda går inn kommer hvalen etter. Er vi heldig kan vi ta seilbåten og se hva vi finner.

Mørketidstur

Meals included per day: 3

I mørketida, i begynnelsen av desember drar hele skolen på fellestur her i Malangen. Her ligger vi i fellesleir i gammer. Vi fyrer bål og nyter nordlyset og stjernehimmelen gjennom mørketidsnatten. Vi har utendørs gudstjeneste og isbading (frivillig) på programmet! En koselig felles førjulstur som avsluttes med "pepperkake-marsjen" til skolen.

Camp Bjorelvnes

Meals included per day: 3

På tampen av skoleåret flytter vi hele skolen til Gisundet og Bjorelvnes  i Lenvik kommune. Her bor vi i rorbuer og nyter den nord-norske våren, seiler Nordlandsbåter, bader, fisker og mimrer om året som har gått.

Vi arr. også det berømte Bjorelvnes rebusløpet!

The 69° North Folk High School is beautifully situated between the sea and mountains. We have Alaskan Huskies, our own ocean racing sailboat, canoes, kayaks, and outdoor equipment to be used year-round.

We specialize in dog sledding, sailing, randonee skiing, hunting, and outdoor activities.

Send applicationAbout the schoolSchool web page