- Universitetsstudier var ikke som jeg trodde. Jeg gikk på en smell

Mathias gikk rett fra videregående til universitetsstudier i matematikk. Det ble ikke som han trodde. Et pusteår på folkehøgskole hjalp for å velge nytt.

– Jeg var egentlig ganske interessert da jeg startet på studiet, og bestemt på at jeg var klar for å være student. Likevel viste det seg at både faget og hverdagen var veldig annerledes enn jeg trodde. Jeg ble lei og møtte litt veggen rett og slett, forteller Mathias Stein (21) fra Bergen.

Han fullførte to år av den påbegynte bacheloren i matematikk ved Universitetet i Bergen, men orket ikke mer. Selv om matte var favorittfaget på videregående, fikk han ikke den samme følelsen her. Det var vanskeligere enn han hadde sett for seg.

– Faget var nok vanskeligere enn jeg hadde sett for meg. Jeg sjekket mye i forkant av studievalget, og opplevde dette som både riktig og trygt. Likevel viste det seg å ikke passe, sier han.

Mathias Stein Solborg folkehøgskole

Både faget og hverdagen på universitetet var veldig annerledes enn jeg trodde. Jeg ble lei og møtte litt veggen rett og slett, forteller Mathias Stein (21) fra Bergen.

Les mer om Solborg folkehøgskole

Folkehøgskole som tenkepause

I dag er han glad for at han ikke fullførte det siste året. Han er redd at han hadde droppet ut underveis. I stedet tok han en tenkepause på folkehøgskole. Det har hjulpet på mange måter.

– Da jeg først bestemte meg for å slutte på studiet vurderte jeg flere muligheter. Skulle jeg jobbe litt, eller begynne rett på en ny bachelorgrad? Siden jeg var veldig usikker på hva jeg ville videre vurderte jeg også folkehøgskole. Kanskje kunne det hjelpe med en tenkepause der, sier Mathias.

Han lette gjennom tilbudene på folkehogskole.no, og bestemte seg ganske fort. På Solborg folkehøgskole i Stavanger fant han en fotballinje som ikke krevde for mye ferdigheter. Han bestemte seg for å finne tilbake til idrettsgleden fra ungdomsskolen.

fotball Solborg folkehøgskole

– Det sosiale på en folkehøgskole er veldig ulikt hverdagen på universitetet. Her skjer det noe hele tiden. Du blir fort kjent med mange, sier Mathias.

– Jeg kjenner flere som har gått på folkehøgskole, og har bare hørt positive historier. Alle tenker på året som et godt valg. Jeg har fortsatt ikke hørt om noen som angrer, sier han.

Slik er det heller ikke for Mathias. Året har vist seg å være enda bedre enn han så for seg.

– Det sosiale på en folkehøgskole er veldig ulikt hverdagen på universitetet. Her skjer det noe hele tiden. Du blir fort kjent med mange. På universitetet tok det å bli kjent mye lengre tid, kanskje fordi man ikke ser hverandre så ofte. På folkehøgskolen har du bestandig folk rundt deg.

Les også: – Fikk en helt ny læringsglede på folkehøgskolen

Sikrere på nytt valg

Selv om det mest vanlige er å starte på folkehøgskole rett etter videregående, har ikke Mathias opplevd noen ulemper med å være litt eldre. Det er flere som han på skolen.

– Det går helt fint at jeg er litt eldre enn de fleste. Egentlig er det ikke noe jeg legger spesielt merke til. Vi har de samme interessene og glemmer å tenke på alder, sier han.

Zambia fotball Solborg folkehøgskole

Studieturen til Zambia er så langt et av høydepunktene i Mathias’ folkehøgskoleår.

Skal han velge én ting som det beste på folkehøgskolen må det være miljøet, det sosiale. Afrika-turen står også høyt på lista.

– Klassen var to uker i Zambia i høst. Det var en utrolig opplevelse! Dessuten blir man også mye bedre kjent når man reiser sammen. Jeg har lært mye både om meg selv og andre, sier han.

Tenkepausen har også gitt resultater. Mathias er tryggere på nytt studievalg til høsten.

– Det har hjulpet meg å ha en tenkepause, gjøre noe annet enn vanlig skole. Nå har jeg en tydelig plan for høsten. Enten blir det nanoteknologi eller elkraftingeniør, det kommer bare an på hvor jeg kommer inn. Fremdeles er realfag viktig, men jeg trenger mer praktiske studier enn jeg valgte forrige gang, sier han.

studietur Zambia Solborg folkehøgskole

På folkehøgskolen har du bestandig folk rundt deg, sier Mathias. Det sosiale miljøet han fant her har betydd mye.

I begge tilfeller er planen NTNU i Trondheim. Det er flere fra folkehøgskolen som skal studere i byen, og Mathias gleder seg til å starte på nytt.

– Det er ikke så farlig å ta et pauseår. For min del har det definitivt vært verdt det! Jeg er veldig glad for at jeg sluttet studiet da jeg fant ut at det ikke var riktig, og bestemte meg for folkehøgskole. Nå vet jeg hva jeg vil videre!