Unikt innblikk i «skyggesiden»

FNs bærekraftsmål og sosial urettferdighet i Norge og andre land, blir fokus på den nye linja «Social Justice» på Jeløy folkehøyskole. Gjennom Frelsesarmeens utstrakte organisasjon vil du på en unik måte få innblikk i deler av samfunnet du ikke visste fantes.

Høsten 2017 starter Jeløy folkehøyskole en spennende nysatsing kalt «Social Justice». Her håper de å vekke engasjement.

– På denne linjen skal vi fokusere på sosial rettferdighet i ulike land og i ulike samfunnslag, forteller rektor Hans Nilsson.

Han lister opp de viktigste temaene det skal jobbes med som: FNs bærekraftsmål, menneskehandel, rettferdig fordeling, sosiale behov, og hva sier Bibelen om dette.

hans-jeloy

– På denne linjen skal vi fokusere på sosial rettferdighet i ulike land og i ulike samfunnslag, forteller rektor Hans Nilsson om det nye linjetilbudet på Jeløy folkehøyskole.

Les mer om Jeløy folkehøyskole

Samarbeid med Fretex

– Sosial rettferdighet, likhet og likestilling er grunnleggende prinsipper for fredelig samhandling mellom mennesker og nasjoner. FN har satt ned 17 bærekraftsmål som er en felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030, fortsetter Nilsson.

På Jeløy vil elevene møte varierte undervisningsformer.

– Hos oss vil det bli både undervisning i klasserom og praksis ute hos Frelsesarmeens feltavdelinger, sier han.

– Klassen vil jobbe tett på Fretex og Others, som begge er en del av Frelsesarmeens store organisasjon. Fretex kjenner vel de fleste til, og Others er en Fair-Trade avdeling som jobber i Asia og Afrika, legger han til.

dette-er-fns-baerekraftsmaal

FNs bærekraftsmål blir sentrale på den nye linja ved Jeløy folkehøyskole.

Initiativet til den nye linja ligger blant annet i gryende engasjement blant elever.

– Dette tilbudet tror vi skal passe for all engasjert ungdom, og det ligger litt i tiden med tanke på hvilke verdier og idealer som er i ferd med å vokse frem, sier Nilsson.

Det kreves ikke noe spesielt av søkere til «Social Justice».

– Man trenger ikke ha noen spesiell erfaring eller kunnskap fra før for å søke seg hit som elev, sier rektoren, men legger til at innsatsvilje og empati er gode egenskaper å ha med seg.

– Vi ser at det nytter

Ypperlig beliggenhet

– Vi ønsker å starte en slik linje nettopp for å sette fokus på sosial urettferdighet globalt og nasjonalt, sier Nilsson.

– Er det mulig gjennom menneskelig vilje og handling å minske forskjellene? Kan vi kanskje se eller ane konturene av en løsning, eller er det en håpløs kamp, spør han videre.

Her blir det både tid til refleksjon og arbeid for elevene.

– Med så mye fokus på FNs bærekraftsmål og forskjellene på fattige og rike, er det viktig å peke på årsak og virkning i forhold til de valg vi som bor i den rike delene av verden gjør, legger rektoren til.

give-hope

Går det an å leve for 10 kroner dagen i Norge?

For folkehøgskolen har også egen beliggenhet spilt inn i planleggingen av det nye linjekonseptet.

– Jeløy folkehøyskole ligger nær Oslo, og det er i storbyer vi ofte ser de største forskjellene, sier Nilsson.

– Men også her i Moss er det mange eksempler på sosial urettferdighet. Beliggenheten vår gjør at vi kan jobbe tett på Fretex og andre relevante avdelinger i Frelsesarmeen som jobber mot svakerestilte i samfunnet vårt, sier han.

Folkehøgskolen ligger i umiddelbar nærhet til sjøen, og klassen vil også ta i bruk naturen.

– Vi vil samarbeide med Moss kommune i etableringen av humlevennlige områder på vår eiendom. Dette er bærekraftige områder som skal dyrkes på en spesiell og tradisjonell måte, som vil gjøre det attraktivt for humler å bosette seg der, legger han til.

social-justice

«Social Justice» vil på lik linje med andre klasser på folkehøgskolen ha noen studieturer i løpet av skoleåret.

– Vi planlegger blant annet en tur til New York for å besøke FN. Her har vi kontakter som vil ta oss med innenfor dørene for å lære om FNs arbeid i praksis, sier Nilsson.

Det blir også en egen linjetur til Moldova.

– I Moldova vil vi få et innblikk i Frelsesarmeens arbeid i landet, og lære av de utfordringene de står i. Temaet for turen vil være fair trade i Europa, avslutter Nilsson.