Stormester i sjakk blir folkehøgskolelærer

Til høsten starter den første sjakklinja på en folkehøgskole. Stormester Kjetil Aleksander Lie mener det er på tide.

– Jeg tror en egen sjakklinje vil bli en fin tilvekst til folkehøgskolelandskapet, og passe inn blant andre populære idrettslinjer, sier Kjetil Aleksander Lie.

Han er stormester, og for tiden rangert som Norges sjuende beste sjakkspiller. Både i 2009 og 2010 ble Lie kåret til Norgesmester, og han har deltatt i hele seks OL.

– Nå gleder jeg meg veldig til å starte opp som folkehøgskolelærer ved Grenland folkehøgskole. Det er en drøm for meg å få jobbe med det jeg liker aller best, sier han.

Kjetil Lie, profilbilde, sjakk, Grenland folkehøgskole

Til høsten starter den første sjakklinja på en folkehøgskole. Kjetil Lie gleder seg til å undervise.

Les mer om Grenland folkehøgskole

Passer alle nivåer

De siste ti årene har interessen for sjakk i Norge økt i takt med prestasjonene til Magnus Carlsen. Det har blitt TV-underholdning, og mange spiller selv både på nett og fysisk i klubber. På folkehøgskolen kan man søke, uavhengig av hvor mye man har spilt tidligere.

– Man må ikke være aktiv i en klubb for å komme hit. Mange spiller bare på nett, og det er mange som starter med sjakk ganske sent sammenlignet med andre idretter, sier Lie.

– Likevel er det en fordel om man ønsker å lære mer. Her vil man kunne bruke ett år på å fordype seg i interessen sin.

sjakk, spill, Grenland folkehøgskole

Sjakklinja på Grenland folkehøgskole passer for spillere på alle nivå.

De siste to årene har Lie undervist på sjakklinja ved Telemark Toppidrett Gymnas, og han har lang fartstid som sjakktrener for barn og unge. Han mener bestemt det ikke er en motsetning mellom sjakkspillere og det sosiale miljøet på en folkehøgskole.

– Man tenker ofte at sjakkspillere ikke er så sosiale, men min erfaring er at det ikke stemmer. Jeg tror de vil passe godt inn sammen med andre aktive ungdommer på folkehøgskolen, sier han.

Les også: Proff eller nybegynner? Fag for begge på folkehøgskole

Aktiv hverdag

For hverdagen på sjakklinja blir også aktiv. Her vil strategi og taktikk kombineres med fysisk aktivitet. Man vil studere de beste spillerne i verden, trene på åpninger og ha individuelle treningsplaner.

– Det å bruke hjernen henger sammen med fysisk form. På toppnivå i sjakk er det gjerne små marginer som er med og avgjør. Både kosthold og fysisk trening er en viktig del av hverdagen, sier Lie.

– Der har vi nok mye til felles med andre idrettslinjer.

trening, klasse, fotballbane

Fysisk form er avgjørende, også for en sjakkspiller. Derfor blir det også ulike aktiviteter på den nye sjakklinja. Foto: Torkild Groven

I Grenland er det et voksende lokalt sjakkmiljø, noe også elevene på folkehøgskolen vil merke. Lie planlegger samarbeid både med toppidrettslinja og den lokale sjakklubben.

– Vi vil legge til rette for deltagelse på turneringer i helgene. Dessuten planlegger vi studieturer hvor vi gjerne kombinerer det å se på verdens beste konkurrere, og få spille selv, sier han.

Målet er at hver enkelt elev skal utvikle seg gjennom året, basert på egne ferdigheter og nivå. Selv om det blir mye fellesundervisning, vil Lie også legge til rette for individuell oppfølging.

– Mitt mål som trener er å hjelpe alle til å nå sitt fulle potensial. Det er spennende! Mange sjakkspillere er relativt utrente. Jeg synes det er givende å være med på å forme en utvikling.