- Jeg er sikker på at studiehverdagen ble bedre av å gå folkehøgskole først

Rebekka Olsen hadde tenkt å starte rett på studier etter videregående, men en venninne anbefalte folkehøgskole først. I dag er hun sikker på at det valget har gjort studiehverdagen bedre.

– Vi snakket egentlig ikke om folkehøgskole som en mulighet på videregående, og jeg var helt sikker på at jeg skulle starte rett på studier etter tredjeklasse, forteller Rebekka Olsen fra Bodø.

Samtaler med ei venninne skulle likevel få henne på andre tanker.

– Jeg kjenner ei som hadde gått på folkehøgskole, og som snakket utrolig varmt om det året. Det var noe av det beste hun hadde gjort, sier Rebekka.

– Det hun fortalte gjorde at jeg også begynte å tenke på folkehøgskole som et alternativ.

Rebekka leste en del om ulike skoler og linjer på folkehogskole.no, men det var håndballinja som venninna hadde gått på Grenland folkehøgskole som fristet mest.

– Jeg hadde spilt en del håndball tidligere, og det jeg hørte fra henne om skolen gjorde valget ganske enkelt, sier hun.

Rebekka Olsen, selfie

Rebekka er glad for at hun ble tipset om å velge folkehøgskole.

Godt tatt imot

For å tjene opp litt lommepenger og betaling av reiser til folkehøgskolen, valgte Rebekka å jobbe et år etter videregående. Året i helsevesenet i hjemkommunen fikk henne på tanken om å studere sykepleie.

– Jeg følte meg ganske sikker på at det var riktig studievei, men tenkte at det var lurt å komme seg litt ut av den bobla jeg var i for å se om det fortsatt var det jeg ville. Et avbrekk på folkehøgskole var derfor supert, forteller hun.

Den lange reiseveien fra Bodø til Porsgrunn var ingen hindring.

– Jeg fikk lov til å komme til folkehøgskolen dagen før vi skulle starte, på grunn av den lange reiseveien. Så fort jeg kom inn på tunet ble jeg tatt utrolig godt imot, smiler hun.

– Heldigvis var jeg ikke den eneste som kom tidlig. Vi var flere elever som møttes den kvelden, spilte spill og ble kjent. Det var i grunnen en veldig fin start på året.

klassebilde, håndball, gruppebilde foran mål

Rebekka stortrivdes i håndballklassen på Grenland folkehøgskole.

Les mer om Grenland folkehøgskole

Prosjekt Moldova

Rebekka blir fort kjent i klassen, trives både med trening, håndball og turer. Et spesielt valgfag setter likevel et tydelig preg på året.

– På skolen hadde vi et valgfag som het «prosjekt Moldova». Her jobbet vi gjennom hele året for å samle inn penger til ulike bistandsprosjekter i Europas aller fattigste land, forteller hun.

– Vi lærte mye historie og om kulturen i landet, samtidig som vi fant på mange kreative måter å samle inn penger på. Mot slutten av året fikk vi også reise ned dit. Det ble ganske spesielt for meg!

Arbeid på suppekjøkken og møter med flere fattige familier satte spor.

– Alle vi møtte var så hyggelige. Selv om de materielt sett hadde lite, delte de raust med oss. Det å snakke sammen og lære om deres hverdag gjorde inntrykk.

– Besøket i Moldova lærte meg å sette ting i perspektiv. Jeg er helt sikker på at de møtene er noe jeg aldri kommer til å glemme.

Reisen gjorde at Rebekka ville tilbake. Sommeren etter folkehøgskolen jobbet hun som frivillig på en sommerleir for barn der nede, drevet av den samme organisasjonen som folkehøgskolen støttet.

innsamling, esker, prosjekt Moldova

Valgfaget «prosjekt Moldova» fikk en spesiell betydning for Rebekka. Besøket i landet kommer hun aldri til å glemme.

Les også: – Etter flere år med karakterpress, trengte jeg en pustepause på folkehøgskole

Styrket studievalg

– Selv om jeg var ganske sikker på at jeg ville studere sykepleie på forhånd, ble studievalget styrket på folkehøgskolen. Kanskje spesielt gjennom «prosjekt Moldova», sier Rebekka.

– Jeg liker å jobbe med mennesker, og jeg liker å kunne hjelpe andre. Det opplevde jeg også i mange situasjoner på folkehøgskolen.

Nå bor hun i Bergen og går tredje året på sykepleierutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet.

– Jeg tror studiet hadde vært annerledes uten folkehøgskolen først. Vi var flere som gikk på Grenland som flyttet videre til Bergen. Det var veldig fint å allerede ha et nettverk når jeg kom til ny by, smiler hun.

– Jeg lærte også å samarbeide bedre på folkehøgskolen, uansett hvor forskjellige man er. Jeg ble mer utadvendt, og jeg ble mer bevisst på å inkludere andre. Det har vært en stor fordel å ta med seg inn i studiehverdagen.

venner, gruppebilde, Grenland folkehøgskole

Rebekka er takknemlig for året på folkehøgskolen, og mener det har gjort studiehverdagen enklere.

Rebekka forteller også at hun har blitt tøffere til å prøve nye ting, og flinkere til å bli med på aktiviteter.

– Folkehøgskoleåret lærte meg å gå ut av komfortsonen – og mestre det. Det er definitivt det beste valget jeg har tatt, og noe jeg varmt anbefaler andre.